چکیده:
نهج البلاغه به عنوان بهترین و گویاترین زبان قرآن و تبیین کننده مباحث تربیتی و اخلاقی اسلامی میباشد. آشنایی و بررسی جهت گیری های کلان تربیتی و اخلاقی امام علی(ع) در نهج البلاغه، و تطبیق آن با ساحت تربیت اعتقادی و عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین به عنوان یک سند مادر در حوزه تعلیم و تربیت و فراگیرکردن این جهت گیری ها در جامعه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات و آسیب های تربیتی و اخلاقی در جامعه باشد. در این تحقیق که به بررسی تطبیقی جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و ساحت تربیت اخلاقی اعتقادی و عبادی سند تحول بنیادین پرداخته شده است با استفاده از روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا متن کامل کتاب ارزشمند نهج البلاغه و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. بررسی تطبیقی اصول و رویکردهای حاکم بر این ساحت تربیتی در سند تحول بنیادین با جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه حاکی از ارتباط معنادار و استفاده موثر از متون و آموزه های نهج البلاغه در تدوین این ساحت تربیتی می باشد و نشانگر استفاده کامل مولفین سند از جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و نیز آموزه های ارزشمند این کتاب شریف می باشد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق که بـه بررسـی تطبیقـی جهـت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و ساحت تربیت اخلاقی اعتقادی و عبادی سند تحول بنیـادین پرداخته شده است با استفاده از روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا مـتن کامـل کتـاب ارزشـمند نهـج البلاغه و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است .
در منـابع مختلف ، ساحتهای متفاوت و مشترکی برای تربیت آدمی مطرح شده است که در این بـین ، سـند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک منبع مادر، قابل ارجاعتر میباشد؛ چرا که براساس بررسی مبانی موردنظردر این زمینه ، اقدام به معرفی ساحت های تربیت نموده است کـه یکـی از مهم ترین این ساحتها که در این پژوهش به بررسی این ساحت خواهیم پرداخت سـاحت تربیـت اعتقادی ، عبادی و اخلاقی است .
بیجنوند و همکاران (١٣٩١) در پژوهش دیگری با عنوان "تبیین مؤلفه ها و مصادیق تفکـر انتقادی ازمنظر نهج البلاغه "؛ به بررسی بعدی دیگر از سند تحول بنیادین در خطبه ها، نامه ها و حکمت های مطرح شده از امام علی (ع ) در نهج البلاغه پرداخته اند.
ک. همان ، خطبه ١٨٢) تربیت که موضعی فعال در مواجهه با انسـان دارد، دارای دو وجهـه اسـت ؛ از یـک طـرف ، روحیه عمل و اطاعت و اجتناب از خیال پردازی و دوری از عمل را در انسان تقویت می کنـد و از طرف دیگر، با ایجاد سازوکار برگشت پذیری (توبه ) در صدد القای روحیه امیدواری جهت نیل بـه اهداف تربیت حتی با امکان گناه و خطا است .