چکیده:
هدف: در سالهای اخیر، نگرانیهای جهانی در خصوص تولید بیوقفه زباله افزایش یافته است و همزمان با صنعتیتر شدن، کشورها بیش از پیش با مسئله دفع و انهدام صحیح زبالهها مواجهند؛ از این رو سرنوشت محصولات و کالاهای صنعتی، بسیار در کانون توجه مشتریان قرار گرفته است. عملیات مدیریت پسماند و طراحی شبکه برای صنعت خودرو، در بعضی موضوعات، شباهتی به صنایع دیگر ندارد. بهطور کلی، این تفاوت، از ساختار پیچیده زنجیره تأمین در صنعت خودرو نشئت گرفته است. تعداد زیادی از بخشهای زنجیره تأمین، کنترل و مدیریت شبکه معکوس را دشوار میکند. بهعلاوه، سفارشیسازی زیاد در خودروها، باعث میشود که قطعات یا اجزا مشابه نباشد که این موضوع پیشبینی بازیافت قطعات یا مواد را دشوار میکند. از سوی دیگر، جهان تنها با چالشهای حفظ محیط زیست و پایداری مواجه نیست، بلکه با پیشرفتهای تکنولوژیکی در دیجیتالیزاسیون و اتوماسیون هم مواجه است. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل ریاضی شبکه زنجیره تأمین معکوس پسماندهای صنعتی (خودروسازی ایران) با در نظر گرفتن ابعاد پایداری و سیستم حملونقل هوشمند بینخودرویی (VANET) است.
روش: در این پژوهش با هدف به حداکثررساندن سود اقتصادی و به حداقلرساندن آثار زیستمحیطی و اجتماعی، یک مدل ریاضی چندهدفه عدد صحیح، برای مسئله مکانیابی بهمنظور طراحی زنجیره تأمین پایدار ارائه شده است. اهداف اقتصادی شامل درآمد و هزینههای زنجیره تأمین، اهداف زیستمحیطی شامل میزان انتشار کربن در حملونقل و عملیاتها و اهداف اجتماعی، شامل حوادث سالیانه، رفاه رانندگان، محل زندگی نیروی کار و استخدام و اخراج نیروی کار است. همچنین در مدل، برای محاسبه دقیقتر میزان انتشار کربن بر اساس مدت زمان حملونقل در زنجیره تأمین، سیستم حملونقل هوشمند بینخودرویی (VANET) ارائه شده است. برای حل مدل، از دادههای واقعی خودروسازی کشور ایران و نرمافزار GAMS استفاده شده است.
یافتهها: مدل ریاضی چندهدفه پیشنهادی با استفاده از روش محدودیت اپسیلون تقویتشده در نرمافزار GAMS با دادههای بهدستآمده از خودروسازی کشور ایران حل شد. نتایج نشاندهنده صحت مدل و اعتبارسنجی آن است. بر اساس نتایج بهدستآمده، مدل پیشنهادی ضمن داشتن کارایی مطلوب، این قابلیت را دارد که برای نمونه موردی کشور ایران استفاده شود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که زنجیره تأمین معکوس، در طول زمان و با توجه به بازیافت محصول فرسوده با ملاحظات همزمان ابعاد اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی و در نظر گرفتن سیستم حملونقل هوشمند بین خودرویی کارآمد است. همچنین نتایج محاسباتی نشان میدهد که مدل ریاضی ارائه شده، توانسته است که مکانیابی تسهیلات، مسیریابی و جریان مواد بین تسهیلات را با در نظر رفتن اهداف سهگانه بهدست آورد. مدل پیشنهادی مراکز اوراق و پیادهسازی، پردازش و فراوری و بازیابی را با توجه به اهداف انتخاب کرده و جریان مواد بین مراکز را تعیین کرده است. از طرفی، تحلیل حساسیت نشان داد که تغییرات روی پارامتر فرهنگسازی تبلیغات برای فروش خودرو فرسوده و میزان انتشار کربن، تأثیر زیادی روی توابع هدف میگذارد.
Objective: In recent years, global concerns about relentless waste production have been on the rise. At the same time as becoming increasingly industrial, countries are facing the issue of proper waste disposal and destruction on a daily basis. Thus, the fate of industrial goods and products is very popular with the customers. This study aims to develop an industrial waste reverse supply chain network mathematical model (Iranian automotive industry) using the vehicular ad hoc network (VANET). Methods: To maximize the economic benefits and minimize the environmental and social impacts, a multi-objective (multicriteria) mixed integer programming (MOMIP) facility location mathematical model was developed in the present study for a sustainable supply chain. Real data for the Iranian automotive industry and GAMS were used for model solution. Results: The proposed multi-objective mathematical model was solved using the enhanced epsilon constraint method in GAMS using data obtained from the Iranian automotive industry. The results show the model validation accuracy. It was also shown that the proposed model has a good efficiency performance and is appropriate for the case study of Iran.Conclusion: The results showed that the reverse supply chain is efficient over time by considering the recycling of waste products at the same time as the economic, environmental, and social dimensions, as well as taking into account VANET. Sensitivity analysis also showed that changes to the parameter of culture making to advertise used car sales have a significant effect on the objective functions.Objective: In recent years, global concerns about relentless waste production have been on the rise. At the same time as becoming increasingly industrial, countries are facing the issue of proper waste disposal and destruction on a daily basis. Thus, the fate of industrial goods and products is very popular with the customers. This study aims to develop an industrial waste reverse supply chain network mathematical model (Iranian automotive industry) using the vehicular ad hoc network (VANET). Methods: To maximize the economic benefits and minimize the environmental and social impacts, a multi-objective (multicriteria) mixed integer programming (MOMIP) facility location mathematical model was developed in the present study for a sustainable supply chain. Real data for the Iranian automotive industry and GAMS were used for model solution. Results: The proposed multi-objective mathematical model was solved using the enhanced epsilon constraint method in GAMS using data obtained from the Iranian automotive industry. The results show the model validation accuracy. It was also shown that the proposed model has a good efficiency performance and is appropriate for the case study of Iran.Conclusion: The results showed that the reverse supply chain is efficient over time by considering the recycling of waste products at the same time as the economic, environmental, and social dimensions, as well as taking into account VANET. Sensitivity analysis also showed that changes to the parameter of culture making to advertise used car sales have a significant effect on the objective functions.