چکیده:
هدف کلی این پژوهش، فهم تربیت زیباییشناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بود. ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری یکی از شش ساحت اصلی تربیت در سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش، به صورت مطالعهای کیفی از نوع تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری طراحی و اجرا شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش 21 نفر از آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بودند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته به شیوۀ هدفمند و با رعایت قاعدۀ اشباع نظری گردآوری شده و تحلیل آنها به شیوۀ تحلیل محتوای استقرایی انجام گرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، الف) در بخش اهداف ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری مقولههای محوری استخراجشده عبارتاند از: 1. شکوفایی زیبایی و هنر، 2. هدف تربیت هنری لزوما پرورش هنرمند حرفهای نیست، 3. شناسایی استعداد و شکوفایی خلاقیت و رشد همهجانبه ابعاد احساسی، عاطفی و شناختی متربیان. ب) در بخش جهتگیری کلی ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری نیز مقولههای محوری، 1. هنر همچون هدف و 2. هنر همچون ابزار تشخیص داده شدهاند. ج) در بخش اصول ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری 1. اصل تاثیر هنر و نگاه زیباییشناسانه در یادگیری سایر دروس، 2. اصل تاثیر هنر و نگاه زیباییشناسانه در کشف استعدادها و پرورش قدرت خلاقیت کودکان و 3. اصل رمزگشایی واکاوی و خلق معنا تشخیص داده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس فهم آموزگاران، در نظام تعلیموتربیت کشورمان تربیت هنری و زیباییشناسی در دوره ابتدایی آنگونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته و به درس هنر در دبستان اهمیت درخور داده نمیشود.
To explore the understanding of Yasuji’s elementary school teachers of arts and esthetics training, which is one of the six main areas of training within the I.R.’s Fundamental Reform Document of Education (FRDE), a sample of 21 such teachers were gradually selected and interviewed to the point of data saturation within a semi-structured framework. The responses were then deductively content analyzed. Findings show that the pivotal subsections of the objectives section in arts and aesthetics training include the following: 1. blossoming of arts and aesthetics, 2. art training is not aimed at producing professional artists, 3. identification of students’ aptitudes and their all-around development. As for the general orientation of the area, the main subsections include: 1. art as an objective, and 2. art as an instrument. In the foundations section of the area the following principles were identified: 1. arts training affects learning in general, 2. arts, and aesthetics training helps with the discovery of children’s potentials and the development of their creativity, and 3. decoding and creation of meaning. Within the Iranian educational system, according to the interviewed teachers, arts and aesthetics training in elementary schools has not been paid the attention it deserves.