چکیده:
متأثر از تحولات چشمگیر در روند تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان، در سالهای اخیر چه در بعد نظری و چه در عمل شاهد توجهی گسترده به مقوله آموزش زیستمحیطی در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی بودهایم. گرچه پشتوانه نظری و منطق بهرهگیری این دسته از آثار دربارۀ این رویکرد با تفاوتهایی همراه بوده است، اما غالب آنها بر این نکته اتفاقنظر دارند که آموزش زبان انگلیسی بهمنزلۀ زبانی بینالمللی، نه صرفاً یک فعالیت آموزشی بلکه توأمان فعالیتی اجتماعی است. با توجه به اهمیت این موضوع از یک سو و نیز توجه دیرهنگام اما نویدبخش به این مقوله در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در نظام آموزش و پرورش ایران، در این مقاله تلاش شده است تا به شیوهای کیفی به سنجش نگرش شماری از متخصصان حوزه تهیه و تدوین کتابهای درسی به جایگاه و اهمیت این رویکرد و نیز مشخصاً دیدگاه آنها نسبت به بازتاب این رویکرد در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخته شود. یافتههای حاصل از مصاحبههای پژوهش بیانگر آن است که با وجود برخی اختلافنظرها درباره منطق بهرهگیری از این رویکرد، از منظر این متخصصان توجه به آموزش زیستمحیطی جایگاهی قابلتوجه در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی دارد؛ رویکردی که علاوه بر تقویت مهارتهای زبانی، به تقویت تفکر انتقادی، فعالیت گروهی و رشد اجتماعی فراگیران یاری میرساند. همچنین یافتهها مبین نگرش مثبت متخصصان به گنجاندن آموزش زیستمحیطی در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی و البته ارائه پیشنهادهایی در راستای ارائه مطلوبتر آن بوده است.
In recent years, due to significant developments in the process of authoring English Language textbooks, extensive attention has been paid to the topic of environmental education, in both theoretical and practical aspects. Although the theoretical background and the logic of approaching the topic vary across these textbooks, most of them are based on this notion that teaching English Language, as an international means of communication, is both an educational and social activity. Due to the importance of the subject, on the one hand, and the belated, yet promising, attention paid to this topic in newly authored textbooks, on the other, the present research has tried to explore the attitudes of textbook experts towards the subject, especially those involved in supplying English Language textbooks for 10th-12th grades. The analysis of the data collected through interviews revealed that these specialists, despite differences of opinion on the logic of the approach, consider environmental content as having a considerably significant status in authoring English Language textbooks, as in addition to the language skills, such content can help students with critical thinking and social development. Furthermore, the findings indicate that experts have a positive attitude towards the inclusion of environmental topics in the newly authored English Language textbooks.