چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی شهر تهران با نقش میانجیگری چابکی یادگیری بود. روش تحقیق توصیفی و همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ معلمان تربیت بدنی شهر تهران به تعداد 1500 نفر بود که بر اساس جدول مورگان از میان آنان 325 نفر بهصورت خوشهای و تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه استاندارد چابکی یادگیری گراوت و کالدول(2016)، توسعه فردی معلمان داچنر(2013) و توانمندسازی روانشناختی حاتمی و دستار(1391) بود. از آمار استنباطی کولموگروف- اسمیرنف و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی بهصورت مستقیم بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت 0/36 دارد و همچنین بهصورت غیرمستقیم از طریق چابکی یادگیری بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت 0/21 دارد. معلمانی که توانمندسازی روانشناختی و چابکی یادگیری بالایی دارند، تمایل بسیار به یادگیری موضوعات جدید و مواردی دارند که رشد شخصی آنها را ممکن میسازد. این افراد کنجکاوند و در پی توسعه مستمر فردی خود و بهبود نقاط فردیشان بر میآیند. لازم است که مسئولان مربوطه به این موارد توجه کنند و شرایط را برای بالابردن چابکی یادگیری معلمان تربیت بدنی فراهم کنند.
To determine the extent to which learning agility mediates the effect of psychological empowerment on personal development, a sample of 325 physical education teachers from among 1500 in Tehran was randomly selected and given three questionnaires to measure their learning agility (Gravett & Caldwell, 2016), personal development (Dachner, 2013), and psychological empowerment (Hatami & Dastar, 2012). Data analysis revealed that psychological empowerment affects teachers’ personal development, both directly (0.36), and indirectly through learning agility (0.21). Teachers with high empowerment and agility scores showed greater inclination towards learning new subjects that help them with their personal growth. Such individuals are curious and constantly in pursuit of personal development and improvement. It is recommended that responsible authorities pay attention to these findings and provide the necessary conditions for improving the learning agility of physical education teachers.