چکیده:
در حالی که بسیاری از پژوهشگران غیرمسلمان تلاش میکنند ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان را با مراجعه به واژگان موجود در کتب مقدس خود تبیین نمایند، عنایت به واژه قرآنی توکل از منظر معناشناختی برای تبیین مولفههای توکل کارآفرینانه از جمله مباحثی است که کمتر توسط پژوهشگران مسلمان بدان توجه شده است. توکل کارآفرینانه یکی از زمینههای پژوهشی بسیار ضروری در حوزه کسب و کار است که شناسایی ابعاد گوناگون آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است با التفات به واژه توکل و استناد به معانی آیات قرآن پیرامون آن، ویژگیهای روانشناختی توکل کارآفرینانه را تبیین نماید. روش انجام این پژوهش، معناشناسی و جامعه مورد مطالعه، کل قرآن کریم و تفاسیر درباره آیات توکل است. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، واژه توکل با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی، توانایی برقراری ارتباط معنایی با چهار مولفه روانشناختی کارآفرینانه یعنی «تحمل ابهام کارآفرینانه»، «توفیقطلبی کارآفرینانه»، «خلاقیت و نوآوری کارآفرینانه» و «ریسکپذیری کارآفرینانه» دارد. نوآوری این پژوهش را میتوان تلاش برای گفتمان بومیسازی و اسلامیسازی دانش حوزه کارآفرینی در زمینه تبیین ارزشهای اسلامی و ترویج هنجارهای دینی در کسب و کار تلقی نمود.
While many non-Muslim researchers try to explain the personality traits of entrepreneurs by referring to the available words in their holy books, taking care of the Quranic word Tawakkul from a semantic point of view to explain the characteristics of entrepreneurial Tawakkul is one of the topics that has been paid less attention by Muslim researchers. Entrepreneurial Tawakkul is one of the most essential research fields in the domain of business, and identifying its various dimensions is of particular importance. Based on this, present research tries to explain the psychological characteristics of entrepreneurial Tawakkul by paying attention to the word Tawakkul and referring to the meanings of the Quranic verses surrounding it. The method of conducting this research is semantics and the studied society, the entire Holy Quran and interpretations about the verses of Tawakkul. Based on the findings of the present research, the word Tawakkul, while maintaining the literal and idiomatic meaning, has the ability to establish a semantic relationship with four entrepreneurial psychological characteristics, namely "Entrepreneurial uncertainty tolerance", "Entrepreneurial need for achievement", "Entrepreneurial creativity and innovation" and "Entrepreneurial risk-taking". The innovation of this research can be considered an attempt to localize and Islamize knowledge in the field of entrepreneurship in the context of explaining Islamic values and promoting religious norms in business.