چکیده:
مدیریت اسلامی در جامعه ایرانی را میتوان یکی از کلیدواژههای اصلی انقلابی دانست که دین اسلام در آن محوریت دارد؛ در این راستا از منظر امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) سیاست و اخلاق و رفتار فردى و اجتماعى ناشی از آن از دین قابل تفکیک نیست. از نگاه رهبران فرزانه انقلاب، در اسلام قدرت با اخلاق پیوسته است و قدرت عارى از اخلاق، یک قدرت ظالمانه و غاصبانه است؛ بنابراین یکی از الزامات مدیریت اسلامی تعهد و تقید کارگزاران دولت اسلامی به اخلاق اسلامی و رفتار ناشی از آن برای کاربست سیاست در جامعه است که رفتار سیاسی متفاوتی از الگوهای رایج سیاسی در کشورهای دیگر را میطلبد.با هدف شناسایی ویژگیهای اخلاق و رفتار سیاسی اسلامی تحقیق پیشرو به این سوال پرداخته که شاخصهای اخلاق و رفتار سیاسی کارگزاران دولت اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) کدامند؟ برای پاسخ به سوال پژوهش، فرمایشات معظمله از سال 1368 تاکنون با استفاده از روش پیشنهادی اترید- استرلینگ که یکی از روشهای کدگذاری در تحلیل مضمون است بررسی و این نتیجه حاصل شده که شاخصهای اخلاق و رفتار سیاسی مدنظر ایشان را در مولفههای ایمان، بصیرت، تبیین درست، اعتماد، عدالت، شجاعت، قانونمداری، مصلحتشناسی و پایداری با 34 شاخص که در مدل انتهای تحقیق آمده میتوان دستهبندی نمود.
Islamic management in Iranian society can be considered as one of the main revolutionary keywords in which Islam is central; In this regard, from the point of view of the Imam (RA) and the position of supreme leadership (Madazla-ul-Ali), politics, ethics, and the resulting individual and social behavior cannot be separated from religion. From the point of view of the wise leaders of the revolution, in Islam, power is connected with morality, and power devoid of morality is a cruel and usurping power. Therefore, one of the requirements of Islamic management is the commitment and adherence of the agents of the Islamic state to Islamic ethics and the behavior resulting from it for the application of politics in the society, which requires different political behavior from the common political patterns in other countries.With the aim of identifying the characteristics of Islamic political ethics and behavior, the present research addressed the question of what are the indicators of Islamic political ethics and behavior from the point of view of the supreme leader? To answer the research question, the sayings of His Holiness from 1368 until now were analyzed using the Atrid-Sterling method, which is one of the coding methods in thematic analysis, and the conclusion was reached that the indicators of ethics and political behavior considered by him are in the components of faith, insight, Correct explanation, trust, justice, courage, rule of law, expediency and sustainability can be categorized with 34 indicators that are included in the model at the end of the research.
خلاصه ماشینی:
تاریخ پذیرش : با هدف شناسایی ویژگیهای اخلاق و رفتار سیاسی اسلامی تحقیق پیش رو به این سؤال پرداخته که ١٤٠١/٩/٢١ صص : ١٢٤-٨٥ شاخص های اخلاق و رفتار سیاسی کارگزاران دولت اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (مدظلـه العـالی) کدامند؟ برای پاسخ به سؤال پژوهش ، فرمایشـات معظـم لـه از سـال ١٣٦٨ تـاکنون بـا اسـتفاده از روش پیشنهادی اترید- استرلینگ ٢ که یکی از روش های کدگذاری در تحلیل مضمون است بررسی و این نتیجه شاپا چاپی: ٦٩٨٠-٢٢٥١ الکترونیکی: ٥٢٣٤-٢٦٤٥ حاصل شده که شاخص های اخلاق و رفتار سیاسی مدنظر ایشان را در مؤلفه های ایمان ، بصـیرت ، تبیـین درست ، اعتماد، عدالت ، شجاعت ، قانون مداری، مصلحت گرایی و پایـداری بـا ٣٤ شـاخص کـه در مـدل انتهای تحقیق آمده میتوان دسته بندی نمود.
(146-145 :1386 نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام ) ٩٥ اخلاق سیاسیکارگزاران اسلامی یکی از مؤلفه های رهبری سیاسـی در کنـار خودآگـاهی ، پـردازش متـوازن و شـفافیت رابطـه ، داشتن دیدگاه اخلاقی است (دنیش و همکاران ، ٢٠٢١: ٤) که در رابطه با الزامـات اداره دولتـی بـا هنجارهایی اسـت کـه در نظـم زنـدگی یـک جامعـه اعمـال مـی شـود (پریهـاتین ، ٢٠١٨) و از نظـر آگوستین حکومت ها مـادام کـه منـافع و اهـداف اخلاقـی افـراد را تـأمین مـی کننـد از مشـروعیت برخوردارند و اساساً میان سیاست و اخـلاق آنچنـان پیونـدی برقـرار اسـت کـه مشـروعیت و عـدم مشروعیت حکومت ها مبتنی بر اخلاق یا غیراخلاقی عمل کردن آنهاست (شاطری ، ١٣٩٢: ١٣٨) اخلاق سیاسی در زمره اخلاق جمعی و بخشـی از قواعـد جامعـه محـور، رفتـار اعضـای جامعـه سیاسی را نیز در باب فهم اهداف مشترک، اهداف عمومی و گروهی و نیز آگاهی از حقـوق آنهـا در منازعه سیاسی نظم می بخشد و در حقیقت ، اخلاق سیاسی بخشی از فرهنگ سیاسـی متمایـل بـه یگانگی و وحدت جامعه سیاسی و بیان علل رشد یا فروپاشـی سیسـتم هـای سیاسـی اسـت (فرامـرز قراملکی، ١٣٨٥: ١٠٢).