چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تبیین اثربخشی آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت بر درماندگی روانشناختی در نوجوانان شهر شیراز بوده است. روش پژوهش:روش تحقیق این مطالعه، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان تحت پوشش موسسات فرهنگی هنری شهر شیراز در سال 1402 تشکیل دادند. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از نوجوانان تحت پوشش موسسه فرهنگی و هنری وستا بودند که به روش نمونهگیری دردسترس هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه 90 دقیقهای آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت سلیگمن و رشید (2006) قرار گرفتند، لیکن گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل مقیاس درماندگی روانشناختی (لاویبوند و لاویبوند، 1995) بود. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از SPSS-26 استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت توانسته است بطور معنیداری بر درماندگی روانشناختی نوجوانان شهر شیراز اثربخش باشد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت، بر مولفه های درماندگی روانشناختی تاثیر معنیدار داشته است. نتیجهگیری: لذا آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت میتواند رویکردی موثر جهت کاهش درماندگی روانشناختی نوجوانان باشد.
Aim: The main goal of this study was to investigate the effectiveness of positive psychology education on psychological distress of adolescents in shiraz city. Methods: The research method of this study was a quasi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of this research was consisted of all male students of Arts and cultural Foundations of Shiraz city, in the year 2022. The statistical sample of this research included 30 boys' students of Cultural and Art Foundation of Vasta in Shiraz City, who were selected by purposive sampling method and randomly placed in two experimental and control groups. The experimental group underwent twelve sessions of 90-minute positive psychology training sessions introduced by Seligman and Rashid (2006), but the control group did not receive any training. The research instruments were the Scale the Depression, Anxiety and Stress Scale questionnaire (Lovibond and Lovibond, 1995). SPSS-26 was used for statistical analysis of data. Results: The results of multivariate covariance analysis showed that the training of positive psychological abilities has been able to be significantly effective on the psychological helplessness of adolescents in Shiraz. Also, the results of this research showed that the training of positive psychological abilities had a significant effect on the components of psychological helplessness. Conclusions: Therefore, teaching positive psychological abilities can be an effective approach to reduce adolescents' psychological vulnerability and helplessness
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش توانمندی های روان شناسی مثبت بر درماندگی روان شناختی نوجوانان / زهرا نظریه دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، واحد بین المل کیش ، دانشگاه آزاد اسلامی ، جزیره کیش ، ایران مهتاب مروجی* استادیار، گروه پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران / دریافت : ١٤٠١/١١١/٣٠ پذیرش : ١٤٠٢/٠٦/١٣ ایمیل نویسنده مسئول : mahtabmoraveji@gmail.
بنابراین ، با توجه به مطالب بیان شده پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا آموزش توانمندیهای روان شناسی مثبت بر درماندگی روان شناختی نوجوانان شهر شیراز اثربخش است ؟ روش پژوهش پژوهش حاضر، یک طرح نیمه آزمایشی است که با روش پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.
The effectiveness of positive psychology training on improving self-efficacy and interpersonal emotion regulation in chronic mental patients.
Effectiveness of online, school-based Positive Psychology Interventions to improve mental health and wellbeing: A systematic review.
Effectiveness of online, school-based Positive Psychology Interventions to improve mental health and wellbeing: A systematic review.
Effect of positive psychological group guidance on the hope and mental health of junior high school students.
The effectiveness of positive psychology education on increasing the wisdom, resilience and cognitive flexibility of students.
“Understanding the ecology of foreign language teacher wellbeing,” in Positive Psychology in Second and Foreign Language Education, eds K.
Journal of Positive Psychology, 1(2), 53-64.
Journal of Positive Psychology, 1(2), 53-64.
Effectiveness of positive adolescent development education on psychological capital and anxiety of adolescents.