چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نوموفوبیا بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش واسطهای احساس تنهایی در نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش: این طرح پژوهش همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. نمونه پژوهش متشکل از 500 نفر از دانش آموزان شاغل به تحصیل در دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با روش نمونه گیری در دسترس بصورت آنلاین انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه نوموفوبیا یلدریم و کوریا (2015)، مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (۱۹۹۰) و مقیاس احساس تنهایی دیتوماسو و همکاران (2004) استفاده شد. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا به جز سبک دلبستگی ایمن ادراک شده بر نوموفوبیا معنادار شدند. همچنین نتایج تحلیل عامل تاییدی اصلاح شده نشان میدهد (001/ 0=P، 626/0 =F) همچنین نتایج حاکی از برازش خوب مدل اندازه گیری با دادههاست؛ و تمامی متغیرهای مشاهده شده دارای بار عاملی بالاتر از 3/ 0 بودند. در بخش دیگر نتایج مربوط به مسیرهای مستقیم، سبکهای دلبستگی بر احساس تنهایی معنادار شدند. همچنین تمامی مسیرهای غیرمستقیم سبکهای دلبستگی از طریق نقش واسطهای احساس تنهایی بر نوموفوبیا معنادار بود. همچنین یافتهها نشان میدهد سبکهای دلبستگی و احساس تنهایی میتوانند 54 درصد از تغییرات نوموفوبیا را پیش بینی میکند ضریب تعیین متغیر احساس تنهایی برابر 38 درصد در حد متوسط تا قوی میباشد. نتیجهگیری: لذا متغییرهای سبکهای دلبستگی ادراک شده پیش بینی کنندههای نوموفوبیا در نوجوانان میباشند
Aim: The present study was conducted with the aim of predicting nomophobia based on attachment styles with the mediating role of loneliness in adolescents. Methods: This research design was correlational and structural equation modeling. The research sample consisted of 500 working students studying in the second secondary course in the academic year 2020-2021, who were selected by online sampling method. Yıldırım and Correa's Nomophobia Questionnaire (2015), Collins and Reid's Adult Attachment Scale (1990) and DiTomaso et al.'s (2004) Loneliness Scale were used to measure the research variables. Data were analyzed with Pearson correlation coefficient and structural equation model. Results: The findings showed that the direct paths of this research of avoidant and ambivalent attachment styles were significant except for the perceived secure attachment style on nomophobia. Also, the results of the modified confirmatory factor analysis show (P = 0.001, F = 0.626) and the results indicate a good fit of the measurement model with the data; and all observed variables had a factor load higher than 0.3. In the other part of the results related to the direct paths, attachment styles were significant on the feeling of loneliness. Also, all the indirect paths of attachment styles through the mediating role of loneliness on nomophobia were significant. Also, the findings show that attachment styles and feelings of loneliness can predict 54% of the changes in nomophobia. The coefficient of determination of the variable feeling of loneliness is equal to 38% in the moderate to strong range. Conclusion: Therefore, variables of perceived attachment styles are predictors of nomophobia in adolescents
خلاصه ماشینی:
این پژوهش نیز به سهم خود رابطه بین سبک های دلبستگی را با نوموفوبیا و نقش میانجی احساس تنهایی در نوجوانان را مورد بررسی قرار میدهد.
آیا سبک های دلبستگی بر نوموفوبیا تاثیرگذار است و احساس تنهایی میتواند به عنوان متغیر میانجی در این رابطه نقش ایفا میکند؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر گرد آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی می باشد و از نظر هدف پژوهش کاربردی محسوب میشود و از آنجایی که به دنبال بررسی برازش مدل ساختاری با داده های تجربی است ، در راستای انجام آن از روش مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد.
فرضیه اصلی: مدل پیش بینی نوموفوبیا براساس سبک های دلبستگی ادراک شده با نقش واسطه ای احساس تنهایی در نوجوانان از برازش مناسبی برخوردار است .
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر همان طور که اشاره شد، پیش بینی نوموفوبیا براساس سبک های دلبستگی ادراک شده با نقش واسطه ای احساس تنهایی در نوجوانان بود.
نتایج نشان داد که بین سبک های دلبستگی و ادراک شده و احساس تنهایی با نوموفوبیا رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش به جز سبک دلبستگی ایمن ادراک شده بر نوموفوبیا معنادار شدند.
The relationship between attachment styles and parenting styles with the level of activity in virtual social networks of second year high school students in Selmas city.
Structural equation model of smartphone addiction based on adult attachment theory: Mediating effects of loneliness and depression.
Role of Parenting Styles in Determining Self-Esteem and Loneliness among Undergraduate Students.