چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آموزش مداخلهای راهبردهای دقت دیداری و شنیداری بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی در پایه دوم دوره ابتدایی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان نارساخوان ابتدائی پایه دوم شهرستان کاشمر در سال 1400_1399 است. با توجه به جامعه مورد پژوهش، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. نمونهای با حجم 16 نفر از مراجعین مرکز اختلالات یادگیری شهرستان کاشمر انتخاب شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. آموزش مداخلهای دقت دیداری و شنیداری طی 12 جلسه 45 دقیقهای بر روی گروه آزمایش انجام شد. ابزار پژوهش، آزمون نارساخوانی نما بود. دادههای به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مداخلهای دقت دیداری و شنیداری بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مؤثر است.
The purpose of this study is to evaluate interventional training of visual and auditory accuracy strategies on improving the reading performance of dyslexic students in the second grade of elementary school. The statistical population of this research includes dyslexic students of the second grade of Kashmar city in 2019-1400. According to the research community, available sampling method has been used. A sample of 16 people was selected from the clients of the learning disorders center of Kashmer city. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design. Interventional training of visual and auditory accuracy was carried out on the experimental group during 12 sessions of 45 minutes. The research tool was the face dyslexia test. The obtained data were analyzed by covariance analysis method. The results of the research showed that interventional training of visual and auditory accuracy is effective in improving the reading performance of dyslexic students.