چکیده:
شاعر هر زبان هویت هر ملت و عصری است و شاعران آرمان های انسانی و نیازهای اجتماعی را با زبان
شعری که ودیعه ای الهی است بیان می کنند و چنانچه این زبان شعری با لعاب صدق و راستی آذین
داده شود سبب ماندگاری اش در اذهان عمومی می شود. برخی از شاعران پارسی، گویی در انواع علوم
عقلی و نقلی چیره دست بودند. روش این تحقیق، روش کتابخانه ای و به صورت توصیفی – تحلیلی
است. این مقاله با روش کتابخانه ای انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیّ ت و
روش، توصیفی است. با انجام این مقاله به این نتیجه دست یافتیم که آثارسعدی مملواست از اندیشه
های اخلاقی، ماننداحسان، قنامت، حیا و...که هر کدام عالمی از حکمت و معرفت در آن نهفته است. او
در آثارش انسان را به فضایل اخلاقی دعوت کرده و از رذایل اخلاقی باز می دارد. مطلبی نیست که در
آن داد سخنوری نداده و موضوعی نیست که حق سخن را در کیف یّت آن ادا نکرده باشد. آثارش گنجینه
ای و مجموعه ای است از رموز زندگی اجتماعی و طریق کسب معرفت و طرز معاشرت. به همین جهت
این مقاله با هدف شناخت و معرفی سعدی به عنوان یک مربّی اخلاق و آشنایی با آراء تربیت اخلاقی وی
انجام گرفت.
خلاصه ماشینی:
شناخت و معرفي سعدي به عنوان يک مربي اخلاق و آشنايي با آراء تربيت اخلاقي وي 1 عباس فتاحي زاده چکيده شاعر هر زبان هويت هر ملت و عصري است و شاعران آرمان هاي انساني و نيازهاي اجتماعي را با زبان شعري که وديعه اي الهي است بيان مي کنند و چنانچه اين زبان شعري با لعاب صدق و راستي آذين داده شود سبب ماندگاري اش در اذهان عمومي مي شود.
سعدي به مانند بسياري از شاعران نامي ايراني با کلام وحي آشنايي داشته و از تعاليم آن در آثار خود بهره گرفته است شيخ اجل بهترين زمان براي دوره آموزش آموزه هاي اخلاقي در آدمي را دوره کودکي مي داند و معتقد است سعادت و خوشبختي افراد در بزرگسالي در گرو اين است که آن ها در دوران کودکي خوب و صحيح تربيت شده باشند: هر که در خرديش ادب نکنند در بزرگي فلاح از او برخاست چوب تر را چنانکه خواهي پيچ نشود خشک جز به آتش راست شعر سعدي به تربيت صحيح به موقع و در شرايط و زمان خاص اشاره دارد و عواقب تربيت ناصحيح و نا به جا را با انذار سخن خود و به صورت سهل و ممتنع نمايان ميسازد در نگاه سعدي اخلاق با ايمان و توجه به خالق گره خورده است (شادي گو، ١٣٩٩).