چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای تربیت شهروند جهانی به منظورارائه الگویی برای دوره ابتدایی ازدیدگاه خبرگان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی با تحلیل مضمون بود. جامعه آماری، اساتید دانشگاه در سال 400-1399 بودند که بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 14 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود. برای اعتبار ابزار از روایی محتوایی و جهت پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافتهها نشان داد 31 کد باز، 9 کد محوری (دانش در مورد فرهنگهای دیگر، مهارتهای شناختی، مهارتهای اجتماعی، محیط زیست جهانی، سواد جهانی و.....) و 2 کد انتخابی (فرصتهای آموزش شهروند جهانی و تهدیدهای آموزش شهروند جهانی) به عنوان عناصر الگوی برنامه درسی شهروندی جهانی شناسایی شدند.
The purpose of this study was to identify the dimensions and components of global citizenship's education in order to provide a model for the elementary school from the perspective of experts. The present study was qualitativebased on methodology and applied in purposewith content analysis. The statistical population was university professors in 1399-1400 that based on the theoretical saturation rule, 14 people were selected by purposive sampling. The research tool was semi-structured interviews. Content validity and recoding method were used for validity and reliability of instrument repectively. To analyze the data, thematic analysis method with open, axial and selective coding was used. Findings showed that 31 open codes, 9 central codes (knowledge about other cultures, cognitive skills, social skills, global environment, global literacy, etc.) and 2 optional codes (global citizen education opportunities and global citizen education threats) were identified as elements of the global citizenship curriculum model.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: دوره ابتدايي، شهروندی جهاني، فرصتها و تهدیدهای شهروند جهانی Journal of Research in Elementary Education Volume 4, Issue 7, Spring and Summer 20221, Pages:20-32 Identificationof Dimensions and Components of Global Citizenship'sEducation to Provide a Model for Elementary Students hosseintorbati nejad1, shabahangbaigi,2 1.
student at Payam-e-Noor University, Damghan Branch, Damghan, Iran {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقدمه جهانی شدن و شتاب تغییرات جهانی روز به روز بیشتر میشود و افراد به عنوان شهروندان این دهکده جهانی برای زندگی و درک تحولات آن باید دانش و مهارتهای خود را افزایش دهند (Krugman, 2019).
global citizenship David Held Habermas Mclntosh با توجه به اهمیت یافتن آموزش شهروند جهانی، لزوم اجرای آن در دوران مدرسه به عنوان بخشی از برنامه درسی مدارس اهمیت یافته است.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت یکی از مهمترین مفاهیم در برنامه درسی دوره ابتدایی ایجاد شناخت اولیه از تفاوتها و شباهتهای فرهنگی جوامع است که برای زندگی در جامعه خود و اتصال با جوامع دیگر امری ضروری است.
لذا میتوان نتیجه گرفت در برنامه درسی دوره ابتدایی برای آموزش شهروند جهانی توجه جدی به مضمون مهارتهای شناختی ضروری است تا بتوان با پرورش روحیه انتقادی و پرسشگرانه شهروندی در آنان نخست به عنوان فردی مفید در جامعه خود و سپس در سطج جهان شکل داد.
لذا میتوان نتیجه گرفت مهارتهای اجتماعی در برنامه درسی این دوره یکی از مضامین مهم و قابلتوجه است و به همین دلیل از دیدگاه خبرگان بهعنوان یکی از مؤلفههای مهم شهروند جهانی عنوانشده است.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت دانش در مورد مسائل جهانی که فراتر از سواد رسانهای است از دیدگاه خبرگان در برنامه درسی دانشآموزان دوره ابتدایی باید لحاظ شود.