چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نقش رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و مقاله حاضر بر بخش کمی پژوهش متمرکز است. در بخش بررسی های آماری از نظرات 384 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال بهره گرفته شد. ابزار اندازه گیری در پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ مورد تأیید قرار گرفت. در این پژوهش، 9 شاخص از طریق روش کیفی استخراج شد که عبارتند از: نگرش، گرایش، منش، مصرف فرهنگی، امنیت شخصی شهروندان، فرآورده، ارتباطات، دستاورد و نیروی انسانی. جهت تجزیهوتحلیل و رتبهبندی عوامل شناساییشده از تکنیک AHP استفاده شد. نتایج نشان دادکه: اولویت مسئولیت پذیری و پاسخگویی بر وجدان کاری و انضباط اجتماعی، اولویت خانواده مداری بر اخلاق دین مداری، مهمترین بایدهای نمونه موردمطالعه در ساخت برنامههای رادیو برای نقش موثر در توسعه فرهنگی بوده است. در صورتی که خوداتکایی بر خانواده مداری، تکثر برنامههای استانی و بروناستانی برساخت برنامه به زبانهای گوناگون و عرق ملی و وطنپرستی بر عدالتخواهی و حقطلبی، در ساخت برنامههای تلویزیون، اولویت کمتری از نگاه شهروندان مورد مطالعه داشته است.
The present study was designed and implemented with the aim of investigating and analyzing the role of radio in the cultural development of Tehrani citizens. This research is of mixed type (qualitative-quantitative) and this article focuses on the quantitative part of the research. In the statistical analysis section, the opinions of 384 Tehrani citizens over 18 years of age were used. The measurement tool in the research was a researcher-made questionnaire, whose validity was confirmed using face validity and reliability using Cronbach's alpha coefficient. In this research, 9 indicators were extracted through the qualitative method, which are: attitude, tendency, and character, and cultural consumption, personal security of citizens, product, communication, achievement and human power. AHP technique was used to analyze and rank the identified factors. The results showed: the priority of responsibility and accountability over work conscience and social discipline, the priority of family orientation over religious ethics, were the most important duties of the studied sample in making radio programs for an effective role in cultural development. In the event that self-reliance is based on family orientation, multiplicity of provincial and extra-provincial programs over making programs in different languages, and national pride and patriotism over justice and right-seeking, in making television programs, it has had a lower priority from the eyes of the studied citizens.