چکیده:
پیشرفت سریع اینترنت فرصت های جدیدی چون تهیه کالاها و خدمات ضروری به شکل اینترنتی را در مسیر جوامع قرار داده است. در این امر مهم، عوامل متعددی نقش دارند که یکی از آن ها اعتماد اجتماعی و ابعاد آن می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و تهیه اینترنتی کالاها و خدمات ضروری در میان خانوارهای شهر نطنز به انجام رسیده است. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر زمان مقطعی بوده و روش گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، 15 هزار خانوار شهر نطنز است که نمونه ای با حجم400 نفر با فرمول کوکران که با شیوه ی خوشه ای با تقسیم شهر به 6 منطقه و سپس انتخاب خانوارها به شکل تصادفی نمونه گیری شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای است که اعتبار آن توسط اساتید جامعه شناسی و پایایی آن با استفاده از روش پیش آزمون از طریق آلفای کرونباخ 76/0 مورد تایید واقع شد. با استفاده از نرم افزار SPSS نتایج زیر به دست آمد: بین اعتماد اجتماعی بین فردی و نهادی با خرید اینترنتی انواع کالاهای کم دوام، بادوام و دریافت خدمات رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به رابطه معنی دار اعتماد اجتماعی نهادی با خرید اینترنتی، تقویت فرآیندهای ایجاد کننده اعتماد نهادی و بین فردی توسط نهادها و سازمان ها ضرورت می یابد.
the rapid development of the internet has provided new opportunities like providing essential goods and services in the internet . in this important matter , several factors are involved which one of which is social trust and its dimensions . the purpose of this study was to investigate the relationship between social trust and internet preparation of essential goods and services among Natanz households . the method of this research in terms of objective is applied and in terms of time is cross - sectional and data collection method is survey . the population of this study is 15 thousand households in Natanz , with a sample size of 400 people with cochran formula that was selected by cluster method and random sampling method . the research tool is a researcher - made questionnaire whose validity was confirmed by the professors of the community and its reliability was confirmed by Cronbach 's alpha 0/76 . using SPSS software , the following results were obtained : there is a significant relationship between individual and institutional trust by buying online shopping , durable and durable goods and receiving services . according to the meaningful relation between institutional social trust and online shopping , strengthening of trust building processes by institutions is necessary .