چکیده:
هدف اصلی مقاله حاضر مطالعه نحوه بازنمایی و نشانهشناسی هویت دینی در انیمیشن های تلویزیونی است که در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تاکید بر نظریه بازنمایی استوارت هال صورت گرفته است. جامعه آماری شامل انیمیشنهای ایرانی است که در طول دهههای 80 و 90 با محوریت دین و مسائل دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شده است. نمونهگیری در این پژوهش به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انجام گرفت. در ادامه یک قسمت از انیمیشن تولید دهه 80 با عنوان فرمانروایان مقدس (سلیمان نبی) و یک قسمت از انیمیشن تولید دهه 90 با عنوان پیامبران (حضرت ابراهیم- آنش سرد) به عنوان نمونه انتخاب شد. ابتدا با استفاده از الگوی کیت سلبی و ران کاودری به رمزگان فنی و تکنیکی سازنده این متون پرداخته شد و سپس برای ارائه تحلیلی جامع تر از الگوی روایی و نشانهشناسی بارت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بازنمایی هویت دینی در انیمیشن فرمانروایان مقدس و پیامبران با جهت گیری، چارچوب بندی رسانهای و کارکردهای ایدئولوژیک همراه است و در انیمیشنهای مورد مطالعه ابعاد مختلفی از هویت دینی نظیر بعد اعتقادی، مناسکی، تجربه ای و پیامدی بازنمایی میشود.
The main purpose of this study is to study how to represent the dimensions of religious identity in television animations. This research is based on the approach of cultural studies and with emphasis on the theory of representation of Stuart Hall and the use of theories related to the field of religion, especially the theory of Glock and Stark. The statistical population includes Iranian animations that were produced and broadcast with a focus on religion and religious issues in the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran. In the methodology section, a combined model for text analysis is presented, which is a combination of the Keith Selby and Ron Cowdery and Roland Barthes models. The results of the research showed that in the animations studied, different dimensions of religious identity - ideological dimension with components such as belief in God, belief in prophecy, angels and demons, ritualistic dimension in the form of worship, praying and supplication, participation in religious rites and fasting, experimental dimension in the form of feeling fear of God after committing sin, seeking repentance and forgiveness, having peace in connection with God, asking God for help and consequential dimension based on components such as fighting against Taghut, inviting to worship, jihad in the way of God Peace-seeking, helping the poor, doing good and forbidding evil are represented.