چکیده:
این تحقیق تحت عنوان موانع ارث از دیدگاه فقه اهل بیت (ع) تد وین شده فقه اهلبیت (ع) مشتمل برتعالیم حیات بخش است که ضامن سعادت بشر دردوجهان است،وهمه برکات درفقه اهلبیت (ع)وتمام مردم اعم اززن ومردرا مخاطب قرار داده وتکالیف هرکدام را روشن نموده ،اگربشرطبق دستورات اهلبیت (ع)که مفسرین واقعی قرآن کریم است عمل کند درحق هیچ فردی ازافرادبشرظلم نشده است وهمه افرادبه حقوق مسلم خودخواهدرسید،دراین تحقیق تعاریف کلیات موردبررسی قرارگرفته واقسام موانع بیان شده 1-اولین مانع ارث کفراست،مفصل بحث شده.2- دومین مانع ارث قتل است،بیان گردیده .3-سومین مانع ارث رقیت از دیدگاه فقه اهلبیت (ع) اشاره شده چون فعلا موضوع آن منتفی است.4- چهارمین مانع ارث حجب است مورد بر رسی قرار گرفته وبه ملحقات مانع ارث هم اشاره شده مثل حمل، ولعان، وغیبت منقطعه .وانظارفقهاء امامیه با ادله روائی تبین شده است.
خلاصه ماشینی:
* مقدمه موضوع تحقیق موانع ارث از دید گاه فقه اهلبیت (ع) است که درآیات وروایـات وکتـاب هـای فقهی علمای امامیه دراین باره چه نظری دارند، نسبت به آیات وروایـات ،مربوط بـه موانـع ارث ،وبررسـی آیات وروایات ونظریه های فقهای امامیه وعلماء خاصه چه نظـری دارنـد،موانع ارث بعنـوان یـک حکـم ویا امری است که در جامعه مورد اجراءوعمـل واقـع شـود،خداوند در مکتـب اسـلام کسـانی کـه دارای چنین صفتی :مثل قتل ،وکفر،ویا حالتی مثل حجب ،یا رق،ویا غیبت منقطعـه یـا لعان،متصـف بشـود از ارث اومنع ومحروم می شود،ارث که حقی از حقوق وارث می باشد واز جهت حکم تکلیفـی آثـاری بـر آن مترتب می شود ،زمانی که موانع آمد(یکی از موانع )وارث از این حق محروم وممنـوع مـی شـود،واین محرومیت وارث از ارث یک نوع تنبیه است ،در صورت که وارث قاتـل ومـورث مقتـول باشـد،به جهـت تنبیه ونقیض مطلوب است وعظیم بودن گناه آن ،ایـن موضـوع (مونـع ارث )بـین علماءودانشـمندان قابـل بحث است ودرروایات متعددی ذکر شده است ،درحدود صد ها جلد کتابکـه ایـن موضـوع در ضـمیمه آنها ست بنام فرائض یا مواریث نوشته وبه چاپ رسیده ورساله مستقل درموانـع ارث ازدیـدگاه فقـه اهـل بیت نوشته نشده وبنده خواستم یک رساله مستقل دراین موضوع که مشتمل برادلـه واقـوال فقهـای عظـام شیعی باشد تهیه وارائه نمایم انشا ءالله .