چکیده:
رقابتی بودن بازار محصول بدین معناست که شرکتهای مختلف در تولید و فروش کالا رقابت تنگاتنگی دارند و کالاهای آنها نسبت به دیگری برتری چندانی ندارد، چرا که اگر غیر از این باشد، بازار به سمت انحصار یا انحصار چند جانبه تمایل پیدا میکند. یکی از مزیتهای رقابتی شرکتها در بازار سهام، میزان سودآوری آنها میباشد. زمانی که مدیران تحت فشارهای خارجی باشند، انگیزه آنها برای مدیریت سود افزایش مییابد. این پژوهش به بررسی رابطه رقابت در بازار محصول با مدیریت سود واقعی و مقایسه پذیری حسابداری میپردازد. محدوده مورد مطالعه برای این تحقیق شامل 8 سال، یعنی از سالهای 1392 تا 1399 است. پژوهش در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد و در تقسیم بندی بر مبنای ماهیت در گروه تحقیقات همبستگی قرار میگیرد که بر اساس شیوه استقرایی به نتیجهگیری میپردازد. نتایج نشان داد بین رقابت در بازار محصول (شاخص هرفیندال-هیرشمن) و مدیریت سود واقعی و مقایسه پذیری حسابداری رابطه معنادار وجود ندارد؛ اما بین رقابت در بازار محصول (شاخص لرنر) و مدیریت سود واقعی رابطه معنادار و منفی و بین رقابت در بازار محصول و مقایسه پذیری حسابداری رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
The competitiveness of the product market means that different companies have close competition in the production and sale of goods, and their products are not much superior to each other, because if it is not the case, the market tends towards monopoly or multilateral monopoly. This research It examines the relationship between product market competition and real profit management and accounting comparability. The study area for this research includes eight years, that is, from 2012 to 2019. The research is in the category of applied research, and in the classification based on nature, it is placed in the group of correlational research, which draws conclusions based on the inductive method. The results showed that there is no significant relationship between product market competition (Herfindahl-Hirschman index) and real profit management and accounting comparability; However, there is a significant and negative relationship between product market competition (Lerner's index) and real profit management, and a significant and positive relationship between product market competition and accounting comparability.