چکیده:
تنظیم هیجان بهمثابه فرآیندی تعریف شده است که افراد میتوانند بهوسیله آن ماهیت، سیر و بیان هیجانها را شناسایی، ارزیابی و تحت تأثیر قرار دهند. افراد دارای ناتوانی ذهنی مشکلاتی را در تنظیم هیجان تجربه میکنند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای آموزش کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه حرفهای بر اساس مؤلفههای تنظیم هیجان بود. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش، کتابهای تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم، هشتم و نهم دوره اول متوسطه حرفهای (۳ جلد کتاب) در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ بود. ابزار پژوهش شامل چکلیست تهیهشده بر اساس مدل فرآیندی تنظیم هیجان گراس بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفة مربوط به اصلاح موقعیت با ۳۴ مورد بیشترین فراوانی و گسترش توجه با ۷ مورد کمترین فراوانی را دارد. بیشترین ضریب اهمیت در بین مؤلفههای تنظیم هیجان، مربوط به اصلاح موقعیت با مقدار (۳۶/۰) و کمترین ضریب اهمیت به گسترش توجه با مقدار (۰۶/۰) بود. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که بهطور کلی به تنظیم هیجان در کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه حرفهای کمتر توجه شده است.
Emotion regulation is defined as a process through which individuals can identify, assess, and affect the nature, direction, and expression of emotions. Mentally impaired individuals experience some difficulties in emotion regulation. With this issue in mind, the present research aimed at conducting a content analysis of the book Thought and Lifestyle in secondary schools based on the components of emotion regulation. The statistical population of this descriptive study was the three volumes of the above mentioned book for the students of seventh, eighth, and ninth degrees in secondary schools in the school year 2021-2022. The research instrument was a checklist provided on the basis of Gross’s process model of emotion regulation. To analyze the data, Shannon’s entropy method was used. The results showed that the component related to the situation modification was most frequent (with 34 occurrences) and attentional deployment was the least frequent (with 7 occurrences). The highest impact factor among components of emotion regulation belonged to situation modification (0.36), and the lowest to attentional deployment (0.06). Accordingly, it could be concluded that by and large emotion regulation has been relatively neglected in the book Thought and Lifestyle in vocational secondary schools.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه حرفهای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر اساس مؤلفههای تنظیم هیجان چکیده تنظیم هیجان بهمثابه فرآیندی تعریف شده است که افراد میتوانند بهوسیله آن ماهیت، سیر و بیان هیجانها را شناسایی، ارزیابی و تحت تأثیر قرار دهند.
در این راستا نتایج پژوهش زولفاه 7 Van Beveren Melville et al Benson and Fuchs Lindsay Moore McKenzie Zulfah, Wijiastuti, Sartinah و همکاران (۲۰۲۰) نیز نشان میدهد آموزش تنظیم هیجان در کاهش رفتار پرخاشگرانه دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع متوسطه استثنایی تأثیر داشته و دانشآموزان کمتوان ذهنی توانستند رفتارهای پرخاشگرانه خود را بهدرستی تنظیم کنند.
بررسـی پیشـینه پـژوهش، نشان میدهد تاکنون مطالعهای با موضوع تحلیل محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه حرفهای دانشآموزان با نیاز ویژه بر اساس میزان توجه به مؤلفههای تنظیم هیجان صورت نگرفته است و این موضوع بـر اهمیـت پژوهش حاضر صحه میگذارد.
روش اجرا این پژوهش به منظور تحلیل محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم، هشتم و نهم دوره اول متوسطه حرفهای دانشآموزان با نیاز ویژه بر اساس مؤلفههای تنظیم هیجان انجام گرفت.
نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه حرفهای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر اساس میزان توجه به مؤلفههای تنظیم هیجان بود.
یافتهها نشان داد که در کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه حرفهای دانشآموزان با نیاز ویژه ذهنی، ۹۶ مورد مؤلفههای تنظیم هیجان آورده شده است که از این بین، ۳۴ مورد به اصلاح موقعیت، ۲۵ مورد به انتخاب موقعیت، ۱۶ مورد به تعدیل پاسخ، ۱۴ مورد به ارزیابی شناختی، ۷ مورد به گسترش توجه مربوط است.