چکیده:
در دنیای رقابت آمیز امروزء برند شهری به مثابة تیغفی برآن در راستای دستیابی به حداکثر سرمایه در حال گردش و
گردشگران محسوب میگردد. در این راستاء کلانشهر اهواز نیز چارهای جز پیروی از این رویکرد نداردلذا این پژوهش به
هدف شناختی از وضعیت کنونی برندآفرینی در کلانشهر اهواز به تحقیق پرداخت. پژوهش حاضر سوال محور میباشد که
با روشی اکتشافی انجام پذیرفته است؛ ضمن آن که از روش تحلیل محتوا مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و اسنادی برای
واکاوی علّی استفاده گردید. جامعة آماری پژوهش» خبرگان میباشند که تعداد ۱۴۲ نمونه با روش خوشهای دو مرحله ای
انجام پذیرفت. ابزار پژوهش پرسش نامة الکترونیکی پنج درجهای لیکرت میباشد که روایی و پایایی آن مورد تائید واقع
گردید. بر مبنای یافتههای تحقیق» وضعیت کنونی برندآفرینی در کلانشهر اهواز مناسب نبوده؛ و این کلانشهر نتوانسته
است از قابلیتهای رود کارون در راستای برندآفرینی کلانشهر اهواز استفاده نماید؛ که لازم است با اصلاح روندهاء نسبت
به بازنوع سازی تصویر شهر با بهرهگیری از رویکرد مدیریت مکان به مثابة برندسازی و استفادة بهینه از قابلیت های
ابزارهای نوین ارتباطی و تبلیغاتی چرخة برندآفرینی خود را تکمیل نماید.
خلاصه ماشینی:
بر مبنای یافته های تحقیق، وضعیت کنونی برندآفرینی در کلانشهر اهواز مناسب نبوده؛ و این کلانشهر نتوانسته است از قابلیت های رود کارون در راستای برندآفرینی کلانشهر اهواز استفاده نماید؛ که لازم است با اصلاح روندها، نسبت به بازنوع سازی تصویر شهر با بهره گیری از رویکرد مدیریت مکان به مثابۀ برندسازی و استفادۀ بهینه از قابلیت های ابزارهای نوین ارتباطی و تبلیغاتی چرخۀ برندآفرینی خود را تکمیل نماید.
کلانشهر اهواز نیز، در بین مناطق دارای جاذبۀ گردشگری، این شهر از جمله محدوده های پر جاذبۀ کشور محسوب می گردد که به دلیل فراوانی و گوناگونی جاذبه های گردشگری اعم از باستانی، تاریخی- معماری، فرهنگی و طبیعی ] از جمله رود کارون به عنوان یکی از شاخص ترین رودهای کشور و جاذبه های طبیعی کشور[ قابلیت بسیار بالایی برای گردشگری دارد و می تواند در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی باشد(بافقی زاده و همکاران، 39:1395).
این پژوهشگران در مقاله ای با عنوان « تحلیل عوامل موثر در شکل گیری تصویر شهر در راستای برندسازی موثر شهری، مطالعه موردی: کلانشهر اهواز» با نگاهی پیش آیند محور با تاکید بر تصویر سازی مطلوب از کلانشهر اهواز با بهره گیری از نظرات 40 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزۀ برنامه ریزی شهری به تحقیق پرداخته است.
جدول3: متغیرهای مورد سنجش برندآفرینی در کلانشهر اهواز ردیف, متغیر 1, هویت منحصر بفرد و بیادماندنی در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور 2, تصویر مطلوب نسبت به سایر کلانشهرهای کشور 3, بهره گیری بهینه از ابزارهای نوین ارتباطی و تبلیغاتی برای تجزیه و تحلیل داده ها به هدف پاسخگویی به سوال های تحقیق از آزمون های آماری میانگین، تی تک نمونه ای و رتبه بندی فریدمن بهره گرفته شد.