چکیده:
ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی ورزشی در حوزۀ رسانهها اﺳﺖ. روش پژوهش از نظر راهبرد، آﻣﯿﺨﺘﻪ (کیفی و کمّی)، با طرح اکتشافی-متوالی و هدف کاربردی-توسعهای است. جامعهی آماری در بخش کیفی: با نمونهگیری هدفمند به روش نظری، 17 تن از اساتید و پژوهشگران مدیریت ورزشی در حوزۀ رسانهها و بخش کمّی: با نمونهگیری تصادفی طبقهای از 384 نفر از دانشجویان تحصیلاتتکمیلی گرایشهای مختلف تربیتبدنی و علوم ورزشی مشارکت داشتند. ابزار پژوهش: مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری و اجماع و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمۀ محققساخته در مقیاس لیکرت 5 ارزشی جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از فرصتهای کارآفرینی در حوزۀ رسانه به روش پیمایشی نظرسنجی شد. روایی صوری ابزار توسط اعضای گروه پژوهش تأیید و پایایی آن با آلفایکرونباخ و پایایی ترکیبی بهترتیب: 70/0 و 76/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری واریانسمحور با نرمافزارهای آماری «Smart PLS(2)» و «SPSS» انجام ﺷﺪ. میزان اهمیت و اولویت ابعاد فرصتهای ورزشی موجود در رسانهها بهترتیب: 1. رسانههای سایبری، 2. رسانههای چاپی، 3. رسانههای دیجیتال، 4. رسانههای الکترونیکی، را نشان داد. نتایج تحقیق حاضر تنوع بالای فرصتهای کارآفرینی را در حوزهها، هزینه شروع، منطقه جغرافیایی، زمان و ... بیان داشت. با شناخت فرصتهای کارآفرینانه و برنامهریزی آنها میتوان گامهای اساسی را برای توسعه ورزش در کشور برداشت. متولیان امر کارآفرینی و ورزش در سیاستگذاری و برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت خود میتوانند با توجه به این فرصتها به پیشرفت ورزش کمک شایانی نمایند.
This research aim is Identifying and prioritizing sports entrepreneurship opportunities in the field of Media. The research method, is mixed (qualitative and quantitative), in terms of strategy; with exploratory-consecutive plan and applied-developmental goal. staistical population in the qualitative section: by purposeful sampling by theoretical method, 17 professors and researchers of sports management in the field of media and quantitative section: By stratified random sampling of 384 graduate students in different fields of physical education and sports sciences participated. Research tools: Library studies and semi-structured interviews to achieve theoretical saturation and consensus & researcher-made questionnaire on a 7-point Likert scale, to determine the priority of each entrepreneurial opportunities in the field of media were surveyed. The face validity of the instrument was confirmed by the members of the research group and its reliability was calculated with Cronbach's alpha and combined reliability: 0.70 and 0.76. Data analysis was performed by Exploratory and confirmatory factor analysis & structural equation modeling using partial least squares method with statistical software Smart PLS (2) and SPSS. The importance and priority of the dimensions of Sports opportunities in the media, respectively: 1. Cyber media, 2. Print media, 3. Digital media, 4. Electronic media. The results of the present study expressed the high diversity of entrepreneurial opportunities in areas, start-up costs, geographical area, time, etc. By recognizing entrepreneurial opportunities and planning them, basic steps can be taken for the development of sports in the country. .