چکیده:
قابلیتهای تحلیل کلاندادهها، ابزارهای بسیار مهم برای رقابتپذیری کسبوکار در بازارهای بسیار پویاست. این مطالعه به تحلیل رابطۀ بین قابلیتهای تحلیل کلاندادهها و عملکرد نوآورانه و تحلیل نتایج آن بر عملکرد بانک آیندۀ مشهد پرداختهاست. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش جزو تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ کارکنان واحد تحقیق و توسعه، عملیات بازاریابی و فناوری اطلاعات بانک آینده است که به تناسب موقعیتشان بیشترین ارتباط را با کلاندادهها دارند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 123 نفر نمونۀ تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ آقائی و گالیچ (2020) استفاده شدهاست. روایی پرسشنامه ازطریق روایی محتوا و تأیید استادان و روایی سازه صورت گرفته و جهت پایایی از آزمون آلفای کرونباخ بهره گرفته شده که درنهایت روایی و پایایی ابزار تأیید شدهاست. جهت بررسی فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شدهاست. برپایۀ نتایج، تنوع داده و سرعت داده بر عملکرد نوآورانه و بهتبع، بر عملکرد بانک آینده تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما تأثیر حجم داده بر عملکرد نوآورانه و عملکرد بانک آینده تأیید نشد. بهرهبرداری از کلاندادهها با تضمین کردن یک فرایند تکراری مشارکت بین بانک آینده و مشتریان، که مبنای چرخۀ پایدار ارزشآفرینی برای هردوی آنها را نشان میدهد، ارزش راهبردی مییابد.
Big data analysis capabilities are very important tools for business competitiveness in very dynamic markets. In this connection, this study analyzes the relationship between the capabilities of big data analysis and innovative performance and analyzes its results on the performance of Mashhad Ayandeh Bank. This research is practical in terms of purpose and in terms of its nature and method, it is classified as descriptive-correlational research. The statistical population of research is all the employees of the research and development, marketing operations and information technology unit of Ayandeh Bank, which, according to its position, has the most connection with big data. Using Morgan's table, 123 people were selected as a simple random sample. Aghaei and Galich (2020) questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was done through content validity and professors' approval and construct validity, and for reliability, Cronbach's alpha test was used, which finally confirmed the validity and reliability of the instrument. Structural equation modeling have been used to check research hypotheses. The results showed that data diversity and data speed have a positive and significant effect on the innovative performance and consequently on the performance of the future bank. However, the impact of data volume on the innovative performance and performance of Ayandeh Bank was not confirmed. The exploitation of big data finds strategic value by ensuring an iterative process of partnership between Bank Ayandeh and customers, which represents the basis of a sustainable cycle of value creation for both of them