چکیده:
در جستار پیشرو ساختار آستانهها و پیشگویهی رمان شوهر آهو خانم، نگاشتهی علیمحمد افغانی و اقتباس سینمایی آن به کارگردانی داوود ملاپور، بررسی میشود. آنچه در هر دو اثر درخور توجه است وجود لایهها و اجزای مختلف معناساز در آستانهی رمان و فیلم است که چگونگی ارتباط زن و مرد را در گفتمان سنتی و شبهمدرن آشکار میکنند. نویسنده و کارگردان میکوشند با برجستهکردن جدال دو گفتمان سنت و مدرنیته بهصورت نامرئی و ناملموس، تصویری از زن ستمدیده و هویتباخته را به مخاطب ارائه کنند که همواره گفتمان مردسالار از تفاوتهای طبیعی وی با مرد، زنجیری برای بهانقیاد کشیدن زن ساختهاست و او را بهمثابهی دیگری و فرودست انگاشته و بهحاشیه راندهاست. از اینرو این پژوهش میکوشد با بررسی ساختار آستانههای دو رسانه با رویکرد تطبیقی-بینرشتهای و بر پایهی تحلیل گفتمان انتقادی لاکلائو و موف، نخست خردهمتنهای آستانهای رمان و فیلم را بشناسد، سپس با تحلیل دالهای موجود در ساختار آنها به چگونگی پیوند آستانهها با متن مرکزی و جهان بیرون آن و شیوههای خلق معنا در لایههای مختلف خردهمتنها پی ببرد. بررسی ساختار آستانههای رمان و فیلم شوهر آهو خانم دو نکته را آشکار کرد: 1-تمامی دالهای موجود در آستانههای دو اثر بر مبنای کلان تقابل زن و مرد شکل گرفتهاند. 2- نشانههای موجود، گفتمان برساختهی مردسالار را بر ملا میکنند که همواره مرد را دال مرکزی میداند و از طریق زنجیرههای همارزی مرد را با دالهای مرکز، فرادست، فعال، مستقل و آزاد همارز میداند و در مقابل زن را با مفاهیم حاشیه، فرودست، منفعل، وابسته و محدود معرفی میکند و با بهرهگیری از منطق تفاوت میان زن و مرد رقیب را نفی و طرد میکند.
In the upcoming essay, the structure of the thresholds and the prophecy of the novel "Husband of Aho Khanum", written by Ali Mohammad Afghani and its film adaptation directed by Dawood Mollapour, will be examined. What is worthy of attention in both works is the presence of different meaning-making layers and components at the threshold of the novel and film, which reveal how men and women relate in traditional and pseudo-modern discourse. The author and the director try to highlight the conflict between the two discourses of tradition and modernity in an invisible and intangible way, to present an image of an oppressed woman who has lost her identity to the audience. And considered inferior and marginalized. Therefore, this research tries to understand the structure of the thresholds of two media with a comparative-interdisciplinary approach and based on Laclau and Mouffe's critical discourse analysis, first to know the threshold sub-texts of the novel and film, then by analyzing the signifiers in their structure, how to link the thresholds with the central text. And understand the world outside it and the ways of creating meaning in different layers of subtexts. Examining the structure of the thresholds of the novel and the film Shahr Aho Khanam revealed two points: 1- All the signifiers in the thresholds of the two works are formed based on the macro opposition between men and women. 2- The existing signs emphasize the discourse created by the patriarchy, which always considers men as the central signifier and, through chains of equivalence, equates men with the signifiers of the center, superior, active, independent and free, and on the other hand, women with the concepts of marginality, inferiority, It introduces passive, dependent and limited, and by using the logic of the difference between male and female, it negates and rejects the competitor.