چکیده:
قرآن مجید، کتاب آسمانی و اعتقادی مسلمانان، همواره در آثار ادبا و عرفا به صورت های مختلف بازتاب یافته است. ابوسعید ابوالخیر یکی از عارفان نامی قرن پنجم نیز بیشترین بهره را به انحای مختلف از قرآن برده است. پژوهش حاضر ضمن تبیین دو مفهوم «قرآن فهمی» و «قرآن زیستی» ابوسعید ابوالخیر، در پی پاسخ بدین سؤال است که: قرآن و مفاهیم آن چگونه در اقوال و احوال ابوسعید تجلّی یافته و چه تأثیری در مشرب فکری و رفتاری وی داشته است؟ از مطالعه اسرارالتوحید در می یابیم که علم و معرفت ابوسعید به قرآن فراتر از سواد و بیاض آن بوده است، او به جای ظاهر قرآن، به درک و فهم مفاهیم و معانی باطنی آن همّت نهاده و در این زمینه به توفیقاتی دست یافته است، این سطح از دانش قرآنی وی به صورت های مختلفی چون: تفسیر و تأویل و تعابیر لطیف در سخنانش تجلّی یافته است. قرآنزیستی، حکایت از تأثیر عمیق قرآن در رفتار و احوال ابوسعید دارد، بر این اساس ابوسعید قرآن را نه تنها برای خواندن و دانستن، بلکه برای زیستن آموخته است، از سویی توجه ویژۀ ابوسعید به آیات رحمت، تأثیر مستقیمی بر مشرب عرفانی وی نهاده است؛ ترک غرور و منیّت، تساهل و تسامح، امید و رجا به بخشش خداوند و... از جلوه های قرآن زیستی ابوسعید در اسرارالتوحید است.
The Koran, the holy and tenet book of Moslems has reflexed ever in the works of literary men and gnostics in different shapes. They are maked sarcastic from verses of Koran for different aims as : Tabarrok(a gift looked upon as bringing good luck),evidencing, argumentation, in the verbal and purportical shapes.Abo saeed Abolkheir,one of the famous gnostics of 5th century, too, has take the most advantage from The Koran at different manners. This research is on the track to answer to this question that Abosaeed,s Koranic science and knowledge, how appears in his mental and behaviour taste. With studing of Asrarottohid, we have understand that Abosaeed,s Koranic science and his knowledge about Koran. We can consider in the manner of descriptive and analytical in this three levels: to read Koran, to know Koran and to live with Koran. Abosaeed,s familiarity with Koran, fromperiod of infancy, explanates that his reading Koran, his abundant knowledge about Koran, shows his knowing Koran. His knowledge about Koran at this level, has appeared in the different forms as adaptation , allusions, inspiration and essential impression, translation, commentary, paraphrase delicate explanation in his speech s. To live with Koran, indicates from profound effect of Koran in his behaviour and his condition. Living with Koran indicates that Abosaeed has learn Koran not only for reading and knowing, but, for living with Koran.On the other part , his special attention to bless ing verses has impressed straightly in his mystical inclination. The abandon of vanity and boasting, heedlessness, hope and trust in generosity of God is from manifestatins of his living with Koran.