چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خرد و بهزیستی روان شناختی با نقش میانجی پذیرش مرگ در دانشجویان رشته تربیت بدنی مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در سال تحصیلی 1400-1401 بود. بدین منظور، تعداد 300 نفر با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس (به صورت آنلاین) انتخاب شدند و به پرسش نامه های بهزیستی روان شناختی ریف (1989)، خود سنجی خرد وبستر (2003) و پذیرش مرگ کلارگ (1976) پاسخ دادند. روش پژوهش توصیفی از نوع همسبتگی که با روش مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج، خرد با پذیرش مرگ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد رابطه مستقیم دارد. بهزیستی روان شناختی و پذیرش مرگ دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد رابطه مستقیم دارد. خرد و بهزیستی روان شناختی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد رابطه مستقیم دارد و در نهایت، نتایج حاصل از مدل برازش یافته نهایی نشان داد که خرد با بهزیستی روان شناختی با نقش میانجی پذیرش مرگ در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد رابطه غیر مستقیم دارد. نتایج این مطالعه با به دست آمدن برازش مناسب داده ها با مدل، نشان داد که سه چارچوب مفهومی، خرد، بهزیستی روان شناختی و پذیرش مرگ دارای نقاط تلاقی نظری هستند و می توانند در قالب یک مدل به کار روند و در برنامه ریزی های آموزشی برای دانشجویان تربیت بدنی مورد توجه قرار بگیرد.
خلاصه ماشینی:
استاديار گروه علوم تربيتي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي خرم آباد، خرم آباد، ايران چکيده : پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين خرد و بهزيستي روان شناختي با نقش ميانجي پذيرش مرگ در دانشجويان رشته تربيت بدني مورد مطالعه قرار گرفت .
نتايج اين مطالعه با به دست آمدن برازش مناسب داده ها با مدل ، نشان داد که سه چارچوب مفهومي، خرد، بهزيستي روان شناختي و پذيرش مرگ داراي نقاط تلاقي نظري هستند و ميتوانند در قالب يک مدل به کار روند و در برنامه ريزيهاي آموزشي براي دانشجويان تربيت بدني مورد توجه قرار بگيرد.
wisdom آشفتگيهايي که همواره موجودند، ظاهر ميشوند و با داشتن تجربه هاي چالش برانگيز تعالي مييابد (وبستر١، ٢٠٠٣، تيلور، باتس و وبستر، ٢٠١١) و در نتيجه ، با مولفه هاي بهزيستي روان شناختي رابطه دارد که در برخي از مطالعات مانند خاتون ذبيحي حصاري، چاجي و زارعي مقدم (١٣٩٦)، عامري، شوقي و حسني ساطحي (١٣٩٨)، دانش پايه ، درتاج و مازوساز (١٤٠١) وجود اين رابطه تأييد شده است .
3. Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanistic Sciences, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran Abstract: The present study was studied with the aim of investigating the relationship between wisdom and psychological well-being with the mediating role of death acceptance in physical education students.
According to the results, wisdom has a direct relationship with the acceptance of death of physical education students of Islamic Azad University, Khorramabad branch.
There is a direct relationship between psychological well-being and death acceptance of physical education students of Islamic Azad University, Khorramabad branch.
Keywords: psychological well-being, wisdom, acceptance of death, physical education students.