چکیده:
در دهههای اخیر، شکلگیری گروههای نوپدید دینی و معنوی و جذب شدن مردم، بهویژه، جوانان و نوجوانان به این گروهها مشکلاتی را برای بخشی از خانوادهها و برخی از نهادهای حکومتی فراهم آورده است. مواجهۀ مناسب با این واقعیت مبتنی بر شناخت دقیق و بیطرفانۀ آن است و شناخت دقیق آن در دنیای جهانیشدۀ کنونی، مبتنی بر شناخت تحولات مشابه در دیگر نقاط جهان است. تنها از چشماندازی چندگانه و تطبیقی میتوان به شناختی کامل رسید، روندهای اجتماعی مؤثر و جهتگیری آنها را درک کرد و مواجهۀ مناسب را تشخیص داد. ویژگیهای مهم گروههای نوپدید دینی و معنوی متعدد هستند و هر کدام شایستۀ مطالعهای جداگانه میباشند. در این مطالعه، با تحلیل و استنتاج منطقی از پژوهشها و یافتههای جامعهشناسی دین، فقط یکی از این ویژگیها، یعنی چگونگی برهمکنش و تعامل میان جامعه و گروههای نوپدید دینی و معنوی از چشماندازی جهانی و در مقایسه با نمونهای داخلی بررسی شده است. در جامعۀ ایران، واکنش بخشهای سنتی جامعه، هماهنگ با نهادهای رسمی، در مواجهه با این گروهها خصمانه است، در حالی که این گروهها در بخشهای دیگری از جامعه رواج پیدا میکنند. پژوهشها نشان میدهد که رواج این گروهها را نمیتوان، تنها نوعی نفوذ خارجی دانست، بلکه رشد این گروهها، بیشتر تحولی فرهنگی و دینی و متأثر از روندهای کلان اجتماعی است و بنابراین، مسائلی را که در برهمکنش با جامعه بهوجود آوردهاند، نمیتوان صرفاً با برخورد فیزیکی و امنیتی حل کرد.
In recent decades, the formation of new spiritual groups and the attraction of people, especially adolescents and young people, to these groups has created problems for some people as well as for some government institutions. Appropriate confrontation with this reality is based on recognizing it exactly, and its accurate cognition in today's globalized world is based on knowing similar developments in other parts of the world. Only from a multiple and comparative perspective a complete cognition about effective social trends and their orientation and appropriate confrontation can be reached. The important features of the new spiritual groups are numerous, and each deserves a separate study. In this article, by logical analysis of research and findings in sociology of religion, just one of these features - that is, the way of interaction between society and new religious and spiritual groups - is studied from a global perspective comparing with an internal example. In Iranian society, the reaction of the traditional sections of the society, in coordination with the official institutions, is hostile when facing these groups. While these groups are spreading in other parts of the society. Researches show that the spread of these groups cannot be considered only as a kind of foreign influence, but the growth of these groups is mainly a cultural and religious development and is influenced by macro social trends, and therefore, the social issues they have created in the interaction with the society cannot be resolved by physical and security confrontation alone.
خلاصه ماشینی:
این گروه ها یکی از اهداف شان را آرامش بخشیدن به انسان و کاهش رنج ها و شفای دردهای او اعلام میکنند و در فرایند جذب اعضا، به تدریج ، محتواهای غیرمرسوم و نامتعارف دینی و معنوی خود را آشکار میکنند؛ از ارتباط با خدا یا موجودات برتر سخن میگویند، از عشق به قدرت های منزه میآموزانند، دربارۀ هستی و معنای زندگی صحبت میکنند، گاه مدعی رسالتی جهانی هستند و راهی را برای رستگاری نهایی آدمی مینمایانند و آموزه هایشان غالباً با محتوا و سبک عملی دین رسمی زاویۀ آشکاری دارد.
Cult Controversies: The Social Response to the New Religious Movements.
Selling Spirituality: The Silent Takeover of Religion; London, New York: Routledge.
L. Dawson (ed), Cults and New Religious Movements (pp.
Hezarjariby, jafar; Farahani, Hasan (2015) "Study of the social and political factors affecting the tendency towards New religious movements"; Quarterly Journal of Social Development, N.
(inPersian) Jabberin, Nafise; Rabiei, Ali; Mahadesi Gilvaei, Hasan; Zahedi Mazandarani, MohamadJavad (2017) "A sociological look at the spread of new spiritualism in Tabriz"; Journal of Iran Cultural Research, N.
(inPersian) Kyani, MohamadHosain (2013) "Etiology of new religious movements"; Spiritual Studies, N.
The Oxford Handbook of New Religious Movements; New York: Oxford University Press.
), Cults and New Religious Movements (pp.
New York: Oxford University Press.
ShahHosaini, Somaye (2014) "Brainwashing, mind control and New religious movements"; Spiritual Studies, n.
(inPersian) Shakernejad, Ahmad (2018) "Pantheistic Foundations of Lifestyle in New Spiritualism"; Lifestyle research paper, N.
New York: Columbia University Press.