چکیده:
دانش محتوایی- تربیتی (pck ) معلمان علوم ماهیت پیچیده و متنوعی دارد. هدف از مطالعۀ حاضر بررسی مطالعات در این حوزه و به دست آوردن یک نتیجۀ هماهنگ از مؤلفهها و زیرمؤلفههای pck و استخراج مؤلفههایی است که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق میتواند برای پژوهشگرانی که درصدد شناسایی یا توسعه pck گروه خاصی از معلمان در موضوع خاصی است مفید باشد. روش تحقیق، سنتزپژوهی از نوع فراترکیب بوده و تحلیل دادهها با الگوی هفت مرحلهای سنتزپژوهی مارش انجام گرفت. جامعۀ آماری، مقالات و پایاننامههای معتبر در حوزۀ pck است و بر اساس معیارهای ورود 118 مقاله شناسایی و بر اساس معیارهای خروج 41 مقالۀ پژوهشی برای تحلیل انتخاب شدند. گردآوری و ثبت اطلاعات توسط فرم طراحی شده توسط محققان انجام گرفته و کدگذاریهای باز و محوری توسط دو ارزشیاب مستقل انجام شده و از فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق بین ارزشیابان 73/0 به دست آمد. پنج بعد، 1-دانش آموزشی 2-دانش فراگیران 3- دانش زمینه 4- دانش برنامۀ درسی 5- دانش ویژۀ موضوعات درسی خاص شناسایی شد. سه بعد دانش آموزشی ، فراگیران و برنامۀ درسی معلمان بیشتر از سایر مؤلفهها مورد تحقیق بودهاند.
Pedagogical Content knowledge (pck) of science teachers has a complex and diverse nature. The purpose of the present study is to review the studies in this field and obtain a coordinated result from the components and subcomponents of the pck and to extract the components that have been further researched. The results of this research can be useful for researchers who are looking to identify or develop a specific group of teachers in a particular subject. The research method was meta-synthesis and the data were analyzed using a seven-stage Marsh synthesis model. The statistical population, articles and dissertations are valid in the field of PC and 118 articles were identified based on the inclusion criteria and 41 research articles were selected for analysis based on the exclusion criteria. Data were collected and recorded by a form designed by researchers, and axial arm codings were performed by two independent evaluators, and the Kappa Cohen coefficient formula yielded an agreement between the evaluators of 0.73. Five dimensions, 1- Educational knowledge 2- Learners' knowledge 3- context knowledge 4- Curriculum knowledge 5- Specific knowledge of specific subject topics were identified. The three dimensions of education, learners and teachers' curriculum have been researched more than other components.
خلاصه ماشینی:
دانش محتوایی- تربیتی Synthesis of components of Pedagogical Content Knowledge (pck) of science teachers: Presenting a conceptual model Tayyebe Nemati, Javad Keyhan*, Jahangir Yari haj Atalo 1 PhD student in Curriculum Studies at Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran.
Keywords: Pedagogical Content Knowledge (pck)- pck components- professional qualifications of science teachers مقدمه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، حوزۀ تربیت و یادگیری علوم تجربی یکی از حوزههای یازدهگانۀ آموزش در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.
او در این ساختار تأکید ویژهای بر PCK داشت که مجموعههای متمایز دانش برای آموزش را مشخص کرده و نشاندهندۀ ترکیب محتوا (content) و دانش تربیتی (pedagogical knowledge) در درک چگونگی سازماندهی موضوعات، مشکلات موضوعات خاص، متناسب با علائق و تواناییهای مختلف فراگیران است که برای آموزش ارائه میشود.
طبق تعریف دیگری از شولمن، pck ترکیبی از دو مؤلفۀ زیر است: 1-آگاهی از راهبردهای آموزشی مانند آگاهی از اشکال مفید بازنمایی موضوعات خاص، تشبیهات قدرتمند، تصاویر، مثالها، توضیحات و ارائهها، 2-دانش مفاهیم دانشآموزان، مانند دانش تصورات اشتباه دانشآموزان و تأثیر آنها در یادگیری بعدی (Krepf, Plöger, Scholl, & Seifert, 2017).
در این تحقیق سعی شده است تا مؤلفهها، زیرمؤلفهها و معانی مختلف آن دستهبندی شوند و همچنین تعیین شود که کدام مؤلفهها بیشتر مورد توجه بودهاند، تا محققان دیگر از این نتایج برای توسعه یا شناسایی pck معلمان علوم خاص استفاده کنند.