چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان با سبکهای تفکر و ارتباطی دانشآموزان متوسطه شهر مهران است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کل دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر مهران به تعداد 285 نفر است که به بر اساس فرمول کوکران 164 نفر به شیوه طبقهای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای سبکهای تفکر Sternberg, R, J. Wagner , R. (2007)، سبکهای ارتباطی Norton (1987) و برنامه درسی پنهان (Hashemi,2012) استفاده شد و برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد پرسشنامه برنامه درسی پنهان (Hashemi,2012) دارای سه مولفه است و در تحقیق حاضر نیز دارای روایی مناسب است. همچنین نتایج نشان داد نقش برنامه درسی پنهان بر سبکهای تفکر و سبکهای ارتباطی دانشآموزان معنادار بوده است. نتایج تحقیق نشان داد بین مولفههای تعامل متقابل افراد، ساختار سازمانی مدرسه، ساختار فیزیکی با سبکهای ارتباطی و بین سبکهای تفکر و مولفههای تعامل متقابل افراد، ساختار سازمانی مدرسه، ساختار فیزیکی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The purpose of this study is to investigate the role of hidden curriculum in thinking style and communication styles of high school students in Mehran. Research Method In this descriptive correlational study, the statistical population included all male high school male students in Mehran, which according to Morgan's table, 164 people were selected and studied by stratified random sampling. Sternberg and Wagner (2007) Styles of Thought Questionnaires, Norton Communication Styles (1987) and Hashemi Hidden Curriculum (2012) were used to collect data. Descriptive statistics and confirmatory factor analysis, Pearson correlation and Linear regression was used. The results of factor analysis showed that Hashemi (2012) Hidden Curriculum Questionnaire has three components and in the present study also has appropriate validity. The results also showed that the role of hidden curriculum on students' thinking and communication styles was significant. The results showed that there is a positive and significant relationship between the components of people interaction, school organizational structure, physical structure with communication styles and between thinking styles and components of people interaction, school organizational structure, physical structure.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان با سبکهای تفکر و ارتباطی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر مهران صابر شفیعی، محسن آيتي، محمد اکبری بورنگ، هادی پورشافعی، حسين شکوهي فرد 1 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران 2 دانشیار گروه علوم تربيتي ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان با سبکهای تفکر و ارتباطی دانشآموزان متوسطه شهر مهران است.
کلید واژگان: برنامه درسی پنهان، دانشآموزان مقطع متوسطه، سبکهای تفکر، سبکهای ارتباطی، شهر مهران The Role of Hidden Curriculum in Thinking Style and Communication Styles of Secondary School Students in Mehran Saber Shafiei, Mohsen Ayati, Mohammad Akbari Borang, Hadi Pourshafei, Hossein Shokouhi Fard 1 PhD Student in Curriculum Studies, Birjand of University, Birjand, Iran.
اهداف پژوهش هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان با سبک تفکر و سبکهای ارتباطی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر مهران است.
پرسشنامه سبکهای ارتباطی Norton (1987): نورتون در سال (۱۹۷۸) پرسشنامه 51 سوالی برای سنجش سبک ارتباطی (CSM) شامل 11 مولفه (غالب، نمایشی، ستیزه جو، متحرک، اثرگذار، آرام، مراقب، باز و دوستانه) میشود.
جدول 2: ماتریس بارهای عاملی بعد از چرخش عاملها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج تحلیل عاملی نشان داد پرسشنامه برنامه درسی پنهان (Hashemi,2012) که دارای سه مولفه تعامل متقابل افراد (9 گویه)، ساختار سازمانی مدرسه (16 گویه)، ساختار فیزیکی (7 گویه) است در پژوهش حاضر تایید شده و در تحقیق حاضر نیز دارای روایی مناسب است.