چکیده:
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین میزان رعایت آیین اخلاق حرفهای در عملکرد پرستاری از دیدگاه پرستاران، دانشجویان و بیماران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی مازندران درسال1398انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی با مشارکت 299 پرستارو 287دانشجوی پرستاری به شیوه سرشماری و384 بیمار بستری با استفاده ازنمونهگیری خوشهای در بخشهای داخلی–جراحی و زنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی مازندران انجام شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون کای دو، همبستگی و آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: رعایت آئین اخلاق حرفهای از دیدگاه پرستاران و دانشجویان و بیماران درابعاد مسئولیت پذیری به ترتیب5/51، 6/44 و 7/61 درصد، ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار به ترتیب1/39، 7/78 و2/56 درصد و احترام به بیمار به ترتیب 5/59، 2/36و2/63 درصد مطلوب بود. همچنین بین دیدگاه پرستاران، دانشجویان و بیماران در هر سه بعد تفاوت معنی داری مشاهده شد (05/0P <) و بیشترین میانگین رعایت ابعاد اخلاق حرفهای در پرستاران مشاهده گردید. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش آموزش و برگزاری دورههای بازآموزی موثرکادر پرستاری و نیز آموزش کدهای اخلاق حرفهای در واحد درسی و کارگاه مرتبط با آن به دانشجویان پرستاری با هدف بالا بردن آگاهی آنها وعملکرد و کیفیت مراقبت بهداشتی بهینه تر تاکید و پیشنهاد میگردد.
Introduction: Observance of ethical standards in nursing work leads to the improvement of nursing services. The aim of this study was to determine the level of professional ethics in nursing practice from the perspective of nurses, students and patients of medical centers of Mazandaran University of Medical Sciences and Social Security in 2019.Research Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was performed with the participation of 299 nurses, 287 nursing students by census method and 384 hospitalized patients using cluster sampling in internal medicine and surgery wards of Mazandaran University of Medical Sciences and Social Security. The research instrument was a questionnaire consisting of 31 questions specific to the nursing community, 22 questions for the student community and 22 specific questions for the patient community. Data were analyzed using descriptive statistics and Chi-square, correlation and Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests. Results: Observance of professional ethics from the perspective of nurses, students and patients in terms of responsibility were 51.5%, 44.6% and 61.7%, respectively, improving the quality of patient care, respectively, 39.1%, 78.7% and 56.2%, respectively. Patient respect was 59.5%, 36.2% and 63.2%, respectively. Also, there was a significant difference between the perspective of nurses, students and patients in all three dimensions (P Conclusion: According to the research results, training and holding effective retraining courses for nursing staff and also teaching professional ethics codes in the course and related workshops to nursing students with the aim of raising their awareness and performance and quality of optimal health care.