چکیده:
هدف پژوهش حاضر واکاوی خطمشی ناشران در انتخاب موضوع کتابهای تألیفی چاپی کودکان و نوجوانان و تحلیل موضوعی آنها براساس ردهبندی دهدهی دیویی در سالهای 1400-1358 است.پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش کمی و کیفی انجام شده است. در رویکرد کمی، به منظور تحلیل موضوعی کتابهای کودکان و نوجوانان براساس ردهبندی دهدهی دیویی از روش مشاهده سندی استفاده شد. به منظور تحلیل خطمشی انتخاب موضوع ناشران کودک و نوجوان از روش نظریه برخاسته از دادهها استفاده شد. برای تحلیل موضوعی کتابهای کودکان و نوجوانان، فهرستبرگههای کتابهای تالیفی چاپی ناشران مورد مطالعه، موجود در کتابخانه ملی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد مطالعه قرار گرفت. به منظور مطالعه خطمشی انتخاب موضوع ناشران، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 12 ناشر انجام شد که دادهها در سه مرحله کدگذاری، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد در فاصله زمانی 1400-1358، ناشران کتاب کودک و نوجوان، در مجموع بیشترین تولید کتاب را در رده موضوعی 890 (رده ادبیات فارسی) داشتهاند و نتایج بررسی محتوای کتابهای کودکان و نوجوانان نشان داد که کتابهایی با موضوعات اجتماعی و مذهبی همواره در انتخاب موضوع مورد توجه ناشران بوده است. همچنین نتایج نشان داد کتابهای علمی، اخلاقی، تربیتی، روانشناسی و کتابهای مرجع برای انتشار کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که مقولات انتخاب موضوع، خطمشی و برنامهریزی، گرایشهای موضوعی، تعامل و ارتباط و نگرش و دیدگاه ناشران از عوامل موثر در انتخاب موضوع میباشد. یافتههای پژوهش حاضر میتواند تصویری از وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان در موضوعهای مختلف در سه دهه اخیر نشان دهد.
The purpose of this study is to determine the policy of publishers in selecting the subject of printed books for children and young adults and their subject analysis based on Dewey Decimal Classification (DDC) in 1981-2017.It is an applied research which has been done by a mixed approach . In the quantitative approach for the thematic analysis of adolescents, books based on the Dewey Decimal Classification in the period of 1358-1394, a library study method has been used. To study the Subject selecting policy for publishing, of child and adolescent books by publishers, rising from a data approach grounded theory has been used. For the thematic analyze of children andadolescents's books, the list of printed cataloging sheets of the published books of publishers in the National Library and Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents were studied. In addition, in order to study the publisher's subject selecting policy, Semi-structured interviews with 12 publishers were conducted together with qualitive textual data analyzing three stages of coding. The results of the topic analysis of children and adolescents' books were analyzed quantitively by using Excel software.The results of this research showed that during the period of 1358-1400, the published books in category 890 (category of Persian literature) were the most frequent ones. By reviewing the content of the books, it was revealed that social and religious subjects have been a favoured by publishers and subjects in scientific, ethics, education, psychology and reference books were less favoured by publishers for publishing. Moreover, the community's choices and favourite subjects were always considered by publishers. Totality, the result of the research showed that the factors, ie., subject selection, policy and planning, subject trends, interaction and communication, and attitudes and views points of publishers were effective in choosing the subjects by publishers. The findings of this study can illustrate the status of the publication of children and adolescents' books on various topics over the past three decades. By identifying the factors influencing the publication of children and adolescent books, it helps publishers, while recognizing these factors as well as challenges and limitations, to take steps to improve the status of children and adolescent book publishing and subject variety. . Also, the results of the analysis of interviews, after coding, are in the form of a paradigm model and the model of selection policy for publishers was formed.