چکیده:
بدکارکردی هیجانی در کودکان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی، سازشیافتگی آنها را بهخطر میاندازد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیرآموزش تلفیقی کنشهای اجرایی گرم و سرد برتنظیمهیجان کودکان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی انجام شد. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری تمامی کودکان 9 تا 12 ساله با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی شهر رشت بودند که در سال 1400 به مراکز درمانی مراجعه کردند. نمونۀ پژوهش 26 کودک با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی از جامعه آماری ذکر شده بود که با روش دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. کودکان گروه آزمایش و مادران آنها هرکدام برنامۀ مداخلهای موردنظر را طی 10 جلسه دریافت کردند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامۀ جمعیتشناختی، مقیاس درجهبندی کانرز و چکلیست تنظیمهیجان بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد، آموزش تلفیقی کنشهای اجرایی بر بهبود تنظیمهیجان کودکان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی مؤثر بود. تلفیق آموزش کنشهای اجرایی گرم و سرد و مداخله در سطوح کودک-والد، در ارتقاء تنظیم هیجان کودکان با این اختلال نقش داشت؛ بنابراین استفاده از مداخلات چندبعدی پیشنهاد میشود.
Emotional dysfunction in children with ADHD jeopardizes their adaptation. The present study aimed to investigate the effect of integrated training of executive functions hot and cool on emotion regulation in children with ADHD. This research was a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. The statistical population of the present study consisted of all 9 to 12-year-old children with ADHD in Rasht who referred to medical centers in 2021. The sample consisted of 26 children with ADHD who were selected through convenience sampling. They were then equally assigned to two control and experiment groups. The children in the experimental group and their mothers each received the intervention program in 10 sessions. The instruments used included demographic questionnaire, canners rate scale, emotion regulation checklist. Data were analyzed using analysis of covariance. the results showed that Integrated Training of Executive Functions improved emotion regulation in children with ADHD. The combination of training in hot and cold executive actions and intervention at the child and parent levels played a role in promoting the regulation of emotions in children with this disorder; Therefore, the use of multidimensional interventions is recommended.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد، آموزش تلفيقي کنش هاي اجرايي بر بهبود تنظيم هيجان کودکان با اختلال نارساييتوجه /بيش فعالي مؤثر بود.
تلفيق آموزش کنش هاي اجرايي گرم و سرد و مداخله در سطوح کودک-والد، در ارتقاء تنظيم هيجان کودکان با اين اختلال نقش داشت ؛ بنابراين استفاده از مداخلات چندبعدي پيشنهاد ميشود.
Magnus, Nazir, Anilkumar & Shaban 3.
Jensen, Høvik, Monsen & Eggen 7.
بيشتر مداخلاتي که انجام شد، کودکمحور بود و مداخلۀ هم زمان روي کودک و والد، محدود بود؛ ازسوييديگر والدين چون با نحوة آموزش و مديريت رفتارهاي اين کودکان در منزل مشکلات زيادي دارند، مداخلۀ چندوجهي در سطوح والد-کودک حائز اهميت است ؛ درنتيجه باتوجه به خلاء پژوهشي و ضرورت مداخلات همزمان در سطوح مختلف ، پژوهش حاضر باهدف بررسي تأثيرآموزش تلفيقي کنش هاي اجرايي گرم و سرد برتنظيم هيجان کودکان با اختلال نارساييتوجه /بيش فعالي انجام شد.
DuPaul, Kern, Belk, & Custer 5.
Dawson, Wymbs, Marshall, Mautone & Power 6.
Shuai, Daley, Wang & Zhang 7.
بنابراين برنامه تلفيقي آموزش کنش هاي اجرايي باعث کاهش مؤلفه بيثباتي/منفيگرايي و افزايش مؤلفه تنظيم هيجان در اين کودکان ميشود.
نتايج تحليل واريانس تفاوت گروه آزمايش و گروه کنترل در مؤلفه هاي تنظيم هيجان (به تصویر صفحه مراجعه شود) پژوهش حاضر باهدف بررسي تأثيرآموزش تلفيقي کنش هاي اجرايي گرم و سرد برتنظيم هيجان کودکان با اختلال نارساييتوجه /بيش فعالي انجام شد.
The Effectiveness of executive functions based play therapy on improving response inhibition, planning and working memory in children with attention deficit hyperactivity disorder.