چکیده:
طرحوارههای تصویری از مهمترین موضوعات در زبان شناسی شناختی هستند که بیانگر فرایندهای شناختی هستند که در اثر تجربههای فیزیکی در مواجه با جهان خارج شکل میگیرند و درک مفاهیم انتزاعی را میسر میکنند. پژوهش حاضر بر اساس نظریه طرحواره، به بررسی تعدادی از خطبه-های امام علی (ع) درچارچوب زبان شناسی شناختی پرداخته است. هدف از این پژوهش بررسی میزان بسامد طرحوارههای تصویری و تحلیل تربیتی کاربرد آنها در خطبههای نهج البلاغه بوده است. بدین صورت که طرحوارههای تصویری بهکارگرفته شده در خطبههای منتخب استخراج و سپس به صورت توصیفی- تحلیلی و از منظر دینی و زبانشناختی بررسی شدند. براساس یافتهها، در خطبههای بررسی شده انواع طرحوارههای تصویری شامل (قدرتی-حرکتی-حجمی) وجود دارد و هم چنین جملاتی در بین خطبهها وجود دارد که حاکی از وجود همزمان دو نوع طرحواره است. نتایج حبیانگر آن است که از بین طرحوارههای تصویری، طرحوارهی حرکتی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است، که از منظر تربیتی به نوعی تاکید بر مسیر زندگی، گذرایی و فانی بودن آن است. همچنین این طرحواره نشاندهنده عزم و اراده، جنبش و حرکت و پویایی است. طرحوارهی حجمی نیز بعد ازطرح وارهی حرکتی بیشترین بسامد را داشته است، که به لحاظ تربیتی دال بر ظرفیت وجودی انسان است، که نیرو و حرکت توامان در طرحواره حجمی موجود است. در نهایت طرحوارهی قدرتی و طرحوارههای دوجانبه و متعلق به دو گروه هستند کمترین بسامد را به خود اختصاص دادهاند. که این هم به لحاظ تربیتی دال بر قدرت محدود انسان و ناتوانی او در برابر قدرت لایزال الهی میباشد.
This study aims at analyzing the sermons of
Imam Ali in Nahjolbalaqeh. In this sense, this
study considers the frequency of schemas in
the mentioned book. The visual schemas used
in the selected sermons were extracted and then descriptively
examined from a religious and linguistic perspective.
The results show that there are all kinds of image schemas
(container- path- force) and there are also some sentences which
show they have two kinds of schemas. Moreover, the results
show that, between the image schemas, the path schemas have
the most frequent ratio in the sermons, which from an educational
perspective is a kind of emphasis on the path of life, transience
and it is mortal, starting from a point and ending somewhere.
Container schemas have the most frequent ratio after path
schemas. This in terms of education indicates the existential
capacity of human beings, in which force and motion are present
in the volumetric schema. Eventually, the force schemas and the
schemas which are related to two groups have the least frequent
in the table of frequency. This, in terms of education, can
indicate the limited power of man and his inability to face the
eternal divine power. Most of the considered sermons showed
by his power and his loneliness tries to guide his people with his
senders like (Imams and prophets).