چکیده:
بی تردید یکی از مهمترین رسالت در آموزش و پرورش، تنظیم راهبرد سازمانی در حوزه فرهنگی و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسبی است که بر عملکرد معلمان اثرگذار باشد. در این پژوهش تلاش شده است بر اساس مدل کویین و کامرون، تاثیرفرهنگ سازمانی بر عملکردمعلمان بررسی گردد. این تحقیق کاربردی و ازنظر روش توصیفی - پیمایشی است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی و بهرهگیری از نرم افزارSPSS انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش معلمان مقطع ابتدایی مناطق5، 2 و9 در سال تحصیلی (1402-1401) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 300 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه استاندارد 24 سوالی مدل کامرون و کویین (2007) بوده است. روایی ابزار نیز از نوع روایی محتوا و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب پایایی آلفای کرونباخ، معادل 0/89 به دست آمد. این مطالعه نشان داد که انواع فرهنگ سازمانی نتایج آماری معنی داری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فرهنگ طایفهای با بالاترین نمره میانگین 3/62 و (0/62=sig) غالبترین و مطلوبترین نوع فرهنگ در بین مدارس مناطق مورد نظر در این پژوهش است که تدوین چارچوب منطبق با این فرهنگ نیز ضروری به نظر میرسد.
Undoubtedly, one of the most important missions in education is to organize an organizational strategy in the cultural field and create a suitable organizational culture that affects the performance of teachers. In this research, an attempt has been made to investigate the effect of organizational culture (tribal culture, adhocracy culture, market culture and hierarchical culture) on teachers' performance based on Quinn and Cameron's model. This research is applied and in terms of descriptive-survey method. In order to analyze the research data, descriptive and inferential statistical methods were used and SPSS software was used. The statistical population of this research was primary school teachers of districts 5, 2 and 9 in the academic year (1402 -1401 1401 1401 1401 ) and 300 teachers were selected as a sample using cluster sampling method. The data collection tool was a 24 -question standard questionnaire of the Cameron and Quinn (2007 ) model. The validity of the tool was also obtained from the type of content validity and its reliability using Cronbach's alpha reliability coefficient, equal to 0.89 0.89 0.89 . This study showed that types of organizational culture (tribal culture, adhocracy culture, market culture and hierarchical culture) have statistically significant results. Also, the results of the regression analysis showed that the tribal culture with the highest average score of 3.62 3.62 3.62 and (sig = 0.62 0.62 0.62 ) is the most dominant and desirable type of culture among the schools of the target areas in this research, and it seems necessary to develop a framework that matches this culture.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش تلاش شده است بر اساس مدل کوئین و کامرون، تأثیر فرهنگسازمانی (فرهنگ قبیله، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبی) بر عملکرد معلمان بررسی گردد.
با توجه به اينكه آموزشوپرورش یکنهاد انسانمحور است و کار تعليم و تربيت نسل آينده و زمینهساز پرورش نيروي انساني ماهر و تواناي كشور است و نقش بنيادي و كليدي در ميزان موفقيت سازمانها دارد؛ لذا پژوهشگران این پژوهش را برآن داشته است تا بتوانند گامی هرچند کوچک در جهت شناسایی فرهنگ مدرسه، به عنوان یک سازمان یادگیرنده از طريق چارچوب ارزش های رقابتی کوئین و کامرون بردارند و با ارائه پیشنهاداتی، زمينه ارتقاي عملکرد معلمان را فراهم آورد.
لذا در این پژوهش فرض اصلی اینگونه نگاشته شده است: ببین مؤلفه های فرهنگ سازمانی کوئین کامرون با عملکرد معلمان رابطه ای مثبت و معنیدار وجود دارد .
جدول شماره 5: همبستگی بین مؤلفههای فرهنگسازمانی کوئین کامرون با عملکرد کارکنان , correlation Employee performance , Hierarchy Culture , Market Culture , Adhocracy Culture, Clan Culture, , , , , , 1, Pearson Correlation, Clan Culture , , , , , Sig.
(2-tailed) کوچک تر از 01/0 است، لذا فرض صفر رد شده و میتوان نتیجه گرفت با اطمینان 99/0 بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی کوئین کامرون با عملکرد معلمان رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد.