چکیده:
زمینه: درحالیکه متغیرهای تابآوری و خلاقیت از مهمترین نیازها و مؤلفههای شناختی جنگهای پیشرو است، رابطه میان این دو متغیر در بستر و زمینه سازمانهای نظامی به روشنی تبیین نشده است.هدف: در پژوهش حاضر، رابطه میان متغیر تابآوری شناختی و مؤلفههای خلاقیت ذهنی دانشجویان یک دانشگاه نظامی با هدف استخراج راهنمای عمل شناختی برای نیروهای مسلح مورد بررسی قرارگرفته است.روش: پارادایم و رویکرد روششناسی پژوهش حاضر، اثباتی و کمی با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری، دانشجویان سال سوم دانشگاه نظامی مورد مطالعه و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و ابزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحلیل دادهها حاکی است تمامی روابط فرضیهسازی شده در مدل (تأثیر تابآوری بر مؤلفههای تصویرسازی، تولید ایده، جاری شدن رود خلاقیت، تفکر قیاسی/ تشبیهی) بهجزء دو رابطه شامل رابطه متغیر تابآوری با متغیرهای دستکاری ایده و دوران نهفتگی خلاقیت تأیید شدند. بنابراین به جهت اینکه نتایج آزمونهای ارزیابی مدلهای اندازهگیری انعکاسی و ساختاری، پشتیبانیکننده مدل پژوهش است، میتوان نتیجه گرفت که با حذف دو رابطه غیر معنادار، مدل دارای مناسبت است.نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، چنین نتیجهگیری میشود که در محیط پر استرس دانشگاه، ارتقاء تابآوری شناختی از طریق حفظ و پرورش مهارتهای ذهنی همچون ذهنآگاهی و تفکر نقادانه، با خلاقیت دانشجویان رابطه معنادار و مثبتی دارد.
Background: Given that the variables of resilience and creativity are the most important needs and cognitive components of the wars ahead. and on the other hand, the relationship between these two variables in the context of military organizations is not clearly explained.Objective: The aim of this study was to survey the relationship between resilience variables and components of mental creativity of students in a military university with the approach of extracting a guideline for cognitive practice of the Armed Forces.Methods: The paradigm and methodological approach of the present study is positive and quantitative with a descriptive survey method .The statistical population was the third year students of the military university and sampling method was the stratified random. A questionnaire was used to collect data and Smart PLS was used to analyze.Results: The results of data analysis indicate that all the hypothesized relationship in the model (include Effect of resilience on the components of Imagery / Sensory, Idea Generation, flow of creativity and Metaphorical/Analogical thinking) were confirmed except for two relationship of resilience with the variables of idea manipulation and Incubation.Conclusion: Based on results, the Enhancing of cognitive resilience has a significant relationship with improving the mental creativity of students of the military university through a positive impact on maintaining and training mental skills such as mindfulness and critical thinking.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها حاکی است تمامی روابط فرضیه سازی شده در مدل (تأثیر تاب آوری بر مؤلفه های تصویرسازی، تولید ایده ، جاری شدن رود خلاقیت ، تفکر قیاسی/ تشبیهی) به جزء دو رابطه شامل رابطه متغیر تاب آوری با متغیرهای دست کاری ایده و دوران نهفتگی خلاقیت تأیید شدند.
اختلال در عملکرد شناختی ناشی از این استرس ، ممکن است پیامدهای جدی برای موفقیت عملیات نظامی و سلامت کارکنان به ویژه در سناریوهای رزمی داشته باشد (کیگان و فلود٣، ٢٠٢٢) در نبردهای نظامی آتی که قابلیت ها و 101 روش جنگ دشمن به لحاظ فناوری غیرقابل پیش بینی است ، در عین حالی که خلاقیت ، توانایی ذهنی برای حل مسائل پیچیده و فراتر از آن ، عملکرد عالی در موقعیت های متفاوت برر را باعث میشود و این امکان را فراهم میآورد که کارکنان مسائل نبرد را طبقه بندی، تعریف سی و آسان کرده و مدل های ذهنی مناسب برای نبرد را بسازند و همچنین با راهکارهایی ساده ، تأث یر فیالبداهه و در لحظه بتوانند مسائل را حل نموده ، همچون شطرنج بازی نخبه ، دشمن را در عوام صحنه نبرد غافلگیر نمایند، هم زمان یکی از چالش های مهم نیروها در رابطه با عملکرد ل فرماندهان و سربازان در میدان نبرد و اجرای موفق مأموریت ها، شدت گرفتن شرایط فرد استرس زا و پرمخاطره به علت ابهام و عدم قطعیت زیاد درصحنه نبرد است (روراک، بلک ی و اسمیت و والاس ٢٠١٨،٤).