چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه خودآگاهی با خلاقیت و تفکر نقادانه در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر پیشوا بود. روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش و شیوه اجرا توصیفی-پیمایشی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 391 دانش آموز دختر پایه ششم ابتدایی شهر پیشوا بود که با روش تصادفی خوشه ای 193 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای خودآگاهی کوپر(1997)، خلاقیت عابدی (1372)و سنجش تفکر نقادانه کالیفرنیا (1992)، در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و بعد از جمع آوری پرسشنامهها، دادهها با روش همبستگی و با استفاده از نرم افزار spss تحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که بین خودآگاهی با خلاقیت و تفکر نقادانه در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر پیشوا، ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد و همچنین بین خلاقیت و تفکر نقادانه نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که سطح بالای خودآگاهی با سطوح بالای خلاقیت و تفکر نقادانه رابطه مستقیم دارد.
aim: The aim of this study was to investigate the relationship between self-awareness and creativity and critical thinking in sixth grade elementary school female students in Pishva.Method: The research was applied in terms of purpose and correlational in terms of the type of research and descriptive-survey method. statistical population consisted of 391 students in sixth grade elementary school girls in Pishva that 193 students were selected as a sample by cluster random sampling method. Cooper's self-awareness, Abedi's creativity and California critical thinking questionnaires were provided to students. After collecting the questionnaires, the data were analyzed by correlation method and SPSS software.Results: The results showed that there is a significant positive relationship between self-awareness and creativity and critical thinking in sixth grade elementary school girls in Pishva and also there is a positive and significant relationship between creativity and critical thinking.Conclusion: According to the results of this study, it can be said that high levels of self-awareness are directly related to high levels of creativity and critical thinking.
خلاصه ماشینی:
موسوی(١٣٩٩)، به فرد بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر کاهش فشار روانی دانشجویان ، دلبری، فلاح و ی و صفاریان همدانی(١٣٩٩) به بررسی تأثیر هوش اخلاقی بر خودآگاهی دانش آموزان ، آقایی و سازم بحرینی(١٣٩٨)به بررسی و مقایسه تنظیم هیجانی و خودآگاهی در نوجوانان عادی و بزهکار، انی #$$003 >< > اعظمی(١٣٩٤)، در مطالعه ای با هدف بررسی مؤلفه های هوش هیجانی و رابطه آن با مهارت های تفکر نقادانه ، شریعتمداری، محمدزاده قلعه جوقی و خسروی (١٣٩٤)، در پژوهشی به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ، هوشنگ و فرهادی (١٣٩٤)، در پژوهشی به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و حمایت از خلاقیت با رفتار شهروندی سازمانی، قنبری و اردلان محمدی (١٣٩٣)، در پژوهشی به بررسی رابطه هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی، قنبری زرندی، غفاری مجلج و هاشمی رزینی (١٣٨٨) در پژوهشی به بررسی رابطه بین متغیرهای هوش هیجانی و باورهای معرفت شناختی با خلاقیت در دانش آموزان پور فرج (١٣٨٧)، در پژوهشی به رابطه بین خلاقیت ، هوش هیجانی و خودکارآمدی پرداختند.
جدول ضرایب رگرسیونی برر ضریب استاندارد نشده خطای معیار ضریب استاندارد T مقدار معناداری سی عرض از مبداء 77/822 8/233 9/452 0/001 تأث تفکر نقادانه 14/482 2/136 0/440 6/780 0/001 یر عوام ل بحث و نتیجه گیری فرد نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین خودآگاهی به عنوان یکی از مهارت های زندگی با ی و سازم خلاقیت و تفکر نقادانه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.