چکیده:
چکیده با توجه به اینکه امروزه سیاستهای مربوط به عملیات شرکتها، نگرانیهای اجتماعی و زیست محیطی همگی به موضوع مهمی برای سرمایهگذاران شرکتهاو جامعه تبدیل شده است، مسئولیت یک مؤسسه به سهامداران آن شرکت محدود نیست و دربرگیرندة طیف گستردهای است که امکان دارد در مکانهای دور یا نزدیک به مکان فیزیکی شرکت، قرار گرفته باشند و همین امر منجر به این شده است که شرکتها را به سوی انتشار گزارشگری پایداری هدایت کند. در واقع میتوان گفت گزارشگری پایداری، نوعی گزارش عمومی است از عملکرد اقتصادی، محیطی و اجتماعی در رابطه با عملیات و محصولات و خدمات شرکت. بهطوریکه این گزارشات میتواند توجه جامعه، دولتها، جوامع تجاری، دانشگاهیان و ذینفعان را به خود معطوف کرده است. بر همین مبنا استراتژیهای گزارشگری پایداری شرکتها به عنوان بخش مهمی از سیاستهای شرکتها در نظر گرفته شده است، لذا در این راستا تبعاَ شرکتهای بزرگترگزارشات پایداری خود را به عنوان یک استراتژی شرکتی؛ در نظر میگیرند. در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر توانایی مدیریت بر سطح افشای گزارشگری پایداری در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. جامعة آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران در دورة 5 ساله از ابتدای سال 1395 لغایت انتهای سال 1399 در نظر گرفته شده است. نمونة مورد بررسی پژوهش، شامل 191 شرکت میباشد که با استفاده از روش حذفی سیستماتیک انتخاب گردیده است. جهت آزمون فرضیه از روش همبستگی بین متغیرها و معادلات رگرسیون چند متغیره از طریق روش پنل دیتا استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه حاکی از این است که توانایی مدیریت بر سطح افشای گزارشگری پایداری شرکتها در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معنیدار دارد.
The growing complications of policies related to company operations, social and environmental concerns have all become important issues for shareholders and society. In such a way that the responsibility of an economic unit is not only limited to the shareholders, but includes a wide spectrum that are located in places far or close to the physical location of the company. These issues have caused companies to turn to publishing sustainability reports. Sustainability reporting is a general report of the economic, environmental and social performance related to the company's operations and products and services. These reports have attracted the attention of governments, business communities, academics, stakeholders and society. For this reason, corporate sustainability reporting policies are considered as an important part of corporate strategies, and in this direction, large companies usually consider their sustainability reports as a corporate strategy. In this research, the impact of management ability on the level of disclosure of sustainability reporting in companies admitted to the Tehran Stock Exchange has been investigated. The statistical population of the research is all the manufacturing companies admitted to the Tehran Stock Exchange from the beginning of 2015 to the end of 2019. The research sample includes 119 companies that were selected using the systematic elimination method. In order to test the hypothesis, the method of correlation between variables and multivariate regression equations was used through panel data method. The results of the hypothesis test indicated that management ability has an effect on the disclosure level of corporate sustainability reporting in companies admitted to the Tehran has a significant impact Stock Exchange.