چکیده:
توسعه کسبوکارهای خانگی در بین افراد آسیبپذیر جامعه به لحاظ روانی و اجتماعی باعث افزایش رفاه ذهنی و عینی و بهبود سطح زندگی آنها میشود، همچنین موجب افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی و گسترش روابط اجتماعی افراد آسیبپذیر میگردد. بر این اساس توجه به اشتغال و کارآفرینی زنان آسیبپذیر در منزل، یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود وضعیت اقتصادی آنان در جوامع محلی است. از اینرو هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهکارها و موانع توسعه مشاغل خانگی زنان آسیبپذیر در شهر همدان است. این مطالعه با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع نظریه برخاسته از دادهها انجام شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند بود. دادهها از طریق مصاحبه با زنان سرپرست خانوار و مطلعین کلیدی در شهر همدان جمعآوری شد. تعداد نمونهها شامل 19 نفر بودند که به صورت هدفمند و با شیوه گلولهبرفی و بر اساس اصل اشباع دادهها انتخاب شدند. نتایج نشان داد موانع پیش روی توسعه مشاغل خانگی برای زنان آسیبپذیر شامل موانع روانشناختی- خانوادگی، موانع فرهنگی، موانع مالی- حمایتی، موانع آموزشی و موانع بازاریابی هستند. همچنین راهکارهای اصلی شامل فرهنگسازی و توانمندسازی، حمایتهای مالی، تبلیغات و بازاریابی، و حمایتهای آموزشی پیشنهاد گردید.
The development of home-based businesses among vulnerable people in the society psychologically and socially increases their mental and objective well-being and improves their living standards. It also increases trust and social capital and expands social relations among vulnerable people. Therefore, paying attention to vulnerable women's employment and entrepreneurship at home is one of the effective ways to improve the economic status of women in local communities. With this regard, the aim of the current research was to identify the solutions and barriers of women's home-based businesses in Hamadan city. This article has been done using the qualitative research method and the grounded theory approach. The main tool of data collection was in-depth and semi-structured interviews. Data were collected through interviews with female heads of families and key informants in Hamadan city. The number of samples included 19 people who were selected purposefully with the snowball method and based on the principle of data saturation. The results showed that the obstacles to the development of home-based businesses for self-supporting women include psychological-family obstacles, cultural obstacles, financial-support obstacles, educational obstacles, and marketing obstacles. Also, the main solutions including culture building and empowerment, financial support, advertising and marketing, and educational support were suggested.
خلاصه ماشینی:
در پژوهشي با عنوان شناسايي پيش ران هاي مؤثر در توسعۀ کسب وکارهاي بسيار کوچک (ميکرو) در بخش مشاغل خانگي روستايي که توسط فلاح (١٣٩٧) انجام شد از رويکردي آميخته و پرسـش نامـه محقـق سـاخته براي جمع آوري داده ها استفاده کرد.
لذا اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به سؤالات زير است : - قابليت هاي اشتغال و کارآفريني خانگي در يک محله آسيب پذير شهر همدان کدام اند؟ - موانع و مشکلات توسعه اشتغال و کارآفريني در منزل براي زنان آسيب پذير شهر همدان کدام اند؟ - چه راهکارهايي را در زمينۀ توسعه اشتغال و کارآفريني در منزل متناسب بـا يـک محلـه آسـيب پـذير شـهر همدان مي توان تدوين کرد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر به صورت کيفي و از نـوع نظريـه برخاسـته از داده هـا (تئـوري بنيـاني) اسـت کـه در آن بـراي گردآوري داده از روش هاي مصاحبه عميق انفرادي و مشاهده مستقيم استفاده شده است .
بـا توجـه بـه اينکـه توسـعه مشاغل خانگي زنان مستلزم تأمين منابع مالي و نيز حمايت هاي خـانواده خواهـد بـود، لـذا «توسـعه وام هـاي خانگي براي بهره مند شدن زنان در راستاي ايجاد کسب وکار» بدون ترديد در اين راسـتا مـي توانـد مـؤثر واقـع شود و در واقع قبل از انجام هرگونه برنامه بايد به پشتوانۀ مالي آن توجه نمود.
نتايج تحليل راهکارهاي توسعه مشاغل خانگي براي زنان خودسرپرست در اين سؤال ، تعداد ٤ مقوله اصلي (مقولۀ فرهنگ سازي و توانمندسازي، حمايت هاي مالي، تبليغات و بازاريابي، حمايت هاي آموزشي) استخراج شدند.
نتايج نوشتار پيش رو نشان داد حمايت هاي خانواده ، تبليغ و بازاريابي و تأمين منابع مالي توسط دولت سـه مقوله اساسي و مهم براي بهبود وضعيت مشاغل خانگي در کوي محمديه شهر همدان است .