چکیده:
مدیریت سیستمهای اطلاعاتی (MIS) در واقع کاربرد فنّاوری اطلاعات در پشتیبانی و حمایت از کسبوکارهای دیجیتال است، چراکه کسبوکارهای دیجیتال که در این عصر در حال فعالیت و کسبوکار هستند، با پیچیدهترین و رقابتیترین محیط نسبت به گذشته مواجه هستند. در این پژوهش تلاش شده است که به بررسی کاربرد سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) در ارتقای کارآمدی کسبوکارهای دیجیتال پرداخته شود. روش انجام این پژوهش از نوع مطالعاتی و کتابخانهای و کاربردی است که با مطالعه منابع کتابخانهای و مقالات و پایاننامهها و دیگر منابع موجود در اینترنت به جمعآوری اطلاعات و جمعبندی پرداختهشده است. بررسیها نشان داد سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) به عنوان ابزاری توانمند اطلاعات را جهت استفاده در کسبوکارهای دیجیتال برای تصمیمگیری در رده مدیریتی جمعآوری و پردازش کند و به این صورت باعث کارآمدی کسبوکارهای دیجیتال میشوند. داشتن اطلاعات دقیق، کافی و به هنگام در دنیای رقابتی امروز، نقش بسیار مهمی در حفظ موفقیت، بقا و ارتقاء کسبوکارهای دیجیتال ایفا میکند. لذا، هر کسبوکاری که اطلاعات استراتژیک بیشتری را در اختیار داشته باشد بهتر میتواند در این محیط آشفته که با سرعت بسیار زیاد در حال تغییر و تحول میباشد به حیات خود ادامه دهد و در غیر این صورت از عرصه رقابت حذف خواهند شد. سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) ضرورتی برای کمک به کسبوکارهای دیجیتال در پرداختن به تغییرات اقتصاد جهانی هستند. استفاده سنجیده و آگاهانه از مــدیریت سیستمهای اطلاعــاتی (MIS) در کسبوکارهای دیجیتال میتواند راه توسعه و پیشرفت و ترقی مجموعه را هموارتر کند و کارآیی و اثربخشی آنها را بهبود بخشد.
خلاصه ماشینی:
سيستم هاي مديريت اطلاعات (MIS) در مديريت کسب وکار به سه دسته تقسيم ميشوند: ١-سيستم برنامه ريزي منابع سازمان (ERP) ٢-مديريت زنجيره تأمين (SCM) ٣-سيستم مديريت روابط با مشتري (CRM) هدف نهايي از ايجاد اين سيستم گردآوري پالايش تجزيه وتحليل پردازش فشرده و ذخيره کردن و سرانجام انتقال تمامي اطلاعات گذشته و حال سازمان ها و پديده هاي مرتبط با آن ها در يک بانک اطلاعاتي متمرکز با امکان دسترسي سريع براي مديران آن ها است (ابراهيم زاده ، ١٣٨٦).
جدول ٢- ويژگي يک سيستم اطلاعات مديريت (MIS) کارآمد در کسب وکارهاي ديجيتال سيستم با کاربر آن ارتباط خوبي برقرار کند و راهنماييهاي لازم را در مواقع مورد لزوم به کاربر بنمايد و کاربرپسند مدير را دچار زيادي اطلاعات و آلودگي اطلاعات نکند باشد سيستم انعطاف پذير باشد و بتواند همراه با تغييرات سازان ، داراي سرعت کافي و مناسب در پردازش داده ها و ارائه تغيير و بهبود يابد گزارش هاي موردنياز مدير در کوتاه ترين زمان ممکن باشد اطلاعات را با ويژگيهاي مناسب ازنظر محتوي، زمان و طرز کار با سيستم ساده باشد شکل براي مدير فراهم آورد هزينه طراحي، استقرار، بهره برداري و نگهداري آن ازنظر موردپذيرش و قبول کارکنان و کاربران آن قرار گيرد و اقتصادي مقرون به صرفه باشد جنبه هاي انساني در آن خوب لحاظ شود اهداف و نيازهاي اطلاعاتي مدير را به طور کامل پاسخگو قابليت توسعه و بهبود در آينده را داشته باشد چراکه باشد و بتواند در حل مسائل و تصميم گيري، وي را ياري نيازهاي اطلاعاتي مديران در طول زمان تغيير مينمايد نمايد سيستم هاي اطلاعات مديريت (MIS) پايه ي محصولات و خدمات جديد مبتني بر دانش را در کسب وکارهاي ديجيتال تشکيل ميدهند.