چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر و نقش معلم در فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش کتابخانه ای از نوع مروری بود و از مقالات و تحقیقات معتبر که در این زمینه انجام شده استفاده شده است. یکی از پدیده های طبیعی مشهود در تمام ساختارهای جوامع انسانی وجود تفاوت است. یک نظام آموزشی سالم، انسانی و کارآمد این تفاوت ها را به شکل طبیعی از توانایی ها و قابلیت ها دریافت و ادراک می کند. وجود تفاوت های فردی در میان دانش آموزان از نظر هوش، شخصیت، استعداد، پیشرفت تحصیلی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و قدرت یادگیری یکی از مهمترین مسایلی است که معلمان در کلاس های درس خود با آن مواجه اند، چرا که معلمان به تجربه دریافته اند که شیوه برخورد با شاگردان مختلف و نیز پیروی از یک روش تدریس خاص نمی تواند برای همه دانش آموزان به طور یکسان مفید باشد. بنابراین معلمان نقش اساسی در فرایند آموزش و پیشرفت دانش آموزان را دارند. معلمانی که وارد مدارس و موسسات آموزش می شوند همیشه اثربخش و واجد مولفه های یک معلم خوب و اثربخش نیستند و در این شرایط نمی توان سرنوشت دانش آموزان را به اتفاق واگذار کرد، بلکه باید به آموزش این معلمان برای کسب این مولفه ها همت گماشت تا به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یکی از معیارهای پیشرفت جامعه رسید. تحقیقات نشان می دهد که سهم معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پررنگ است، از طرفی استانداردهای حرفه معلمی مهارت هایی است که از آن به دانش محتوایی، روش های معلمی، دانش و مهارت های روش تدریس حرفه ای، منش ها و توانای انجام فعالیت های حرفه ای که با هدف ایجاد تحول در فرایند یاددهی - یادگیری دانش آموزان از طریق ایجاد آمادگی در معلمان طراحی و در کلاس درس اجرا می شود. هنگامی که معلمان در این مهارت ها تخصص و توانایی کافی و لازم را داشته باشند، می توانند از دانش، مهارت ها و تخصص خود در فرایند آموزش استفاده کرده و بدین ترتیب زمینه مساعدی را برای پیشرفت تحصیلی بیشتر دانش آموزان فراهم سازند.
خلاصه ماشینی:
تحقیقات نشان میدهد که سهم معلم در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پررنگ است، از طرفی استانداردهای حرفه معلمی مهارتهایی است که از آن به دانش محتوایی، روشهای معلمی، دانش و مهارتهای روش تدریس حرفهای، منشها و توانای انجام فعالیتهای حرفهای که با هدف ایجاد تحول در فرایند یاددهی - یادگیری دانشآموزان از طریق ایجاد آمادگی در معلمان طراحی و در کلاس درس اجرا میشود.
تسلط بر دانش موضوعی و فهم عمیق نسبت به مفاهیم آن توانایی کاربرد رویکردهای چند رشتهای و میان- رشته ای و راهبردهای یاددهی- یادگیری متناسب با آنها را فراهم مینماید 4 y"/>y"/>، 20 > حصاری، خزایی و نوری (1398) در مقالهای تحت عنوان فرایند بهبود در روند آموزش: نقش معلم در مقابل نقش دانشآموزان با استفاده از روش کتابخانه ای دریافتند که انگیزه بالای دانشآموزان، احساس نیاز آنان به یادگیری مطالب درسی و تلاش آنان از عوامل موثر درشرکت فعال آنان در کلاس و در یادگیری مطالب درسی بوده است.
نتایج نمایانگر این است که معلم در سر کلاس نقش حیاتی نسبت به کاهش پیچیدگی شناختی و زبانی مطالب درسی را دارد و فرایند یادگیری را تسهیل میدهد، اما دانشآموزان در خارج از کلاس نقش حیاتی دارند (به نقل از بهمن، 13 > حجازی و همکاران (1399) در پژوهشی با عنوان بررسی سهم معلمان در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم نظری بر پایه دادههای امتحانات کشوری به این نتیجه رسیدند که ضرورت داشتن فلسفه و هدف معین و برنامه و روش مشخص در امر تعلیم و تربیت به ویژه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و لزوم ارزیابی مداوم محصول تلاش ها، تحول نیازها و تجدید نظر در برنامه های آموزشی و تربیتی موضوعی غیرقابل انکار است.