چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی تاثیر عوامل موثر بر کاربرد فناوری های نوین آموزشی توسط دبیران مقطع متوسطه دور اول شهر دماوند بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه دور اول در سال تحصیلی 94-93 بود که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران 154 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و پرسشنامه فناوری های نوین آموزشی مشهدی محمدی (1391) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد از عوامل موثر بر استفاده دبیران از فناوری های نوین آموزشی مدیریت با میانگین (95/3) و تجهیزات با میانگین (43/3) دارای بیشترین تاثیر بوده است.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه دور اول در سال تحصیلی 94-93 بود که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران 154 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و پرسشنامه فناوری های نوین آموزشی مشهدی محمدی (1391) را تکمیل نمودند.
تجربیات نشان می دهد که برای انتقال حجم عظیم دانش و اطلاعات و میراث فرهنگی جامعه و بهبود امر آموزش و یادگیری، نظام هایی که استفاده مفید و معقول از فناوری آموزشی را داشته باشند موفق تر بوده و توانسته اند بسیاری ازمشکلات تحصیلی و آموزشی را حل نموده و در جهت رشد و توسعه خود گام بردارند.
محققان علوم تربیتی بر این نکته تأکید دارند که افراد هر چقدر خود در امر یادگیری درگیر باشند بهتر میآموزند و هر چقدر حواس یادگیرنده در کسب اطلاعات به کار گرفته شود، یعنی کل فرد درگیر باشد میزان یادگیری نیز افزایش مییابد؛ بنابراین فناوریهای نوین آموزشی تجارب صحیح و تعاملی چند حسی در اختیار یادگیرندگان قرار میدهند و به بهبود کیفیت و جذابیت آموزش کمک میکنند [14].
اما همه فاکتور ها میانگین آنها بالاتر از 3 می باشد که نشان دهنده تأثیر عوامل در استفاده دبیران از فن آوری های نوین آموزشی در مدارس متوسطه دوره اول شهر دماوند است.
نتيجهگيري اولین یافته پژوهشی حاضر آن است که بین مدیریت مدارس در استفاده دبیران از فن آوری های نوین آموزشی رابطه وجود دارد.
دومین یافته پژوهشی حاضر آن است که بین ارزشیابی دبیران بر استفاده دبیران از فن آوری های نوین آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد.