چکیده:
کارآفرینی دیجیتال رویکردی نوظهور از نوآوری است؛ بنابراین لازم است مطالعات بیشتری پیرامون این موضوع صورت گیرد. بدین منظور این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین منبع کنترل و قصد کارآفرینی دیجیتال با نقش تعدیلگری آموزش کارآفرینی بر اساس نظریه رفتار برنامهریزیشده انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان رشتههای مدیریت، فناوری اطلاعات و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان بود که از این میان تعداد 380 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید شد. دادهها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و به کمک نرمافزار Smart PLS نسخه 3 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که منبع کنترل درونی، رابطه مثبت و معناداری با نگرشها و کنترل رفتاری کارآفرینی دیجیتال دارد اما با هنجارهای ذهنی رابطه معناداری ندارد. افزون بر این، آموزش کارآفرینی نقش تعدیلکننده مثبتی در روابط بین منبع کنترل، برنامهریزی و قصد کارآفرینی دیجیتال ایفا میکند. در پایان پژوهش پیشنهاد شد که مربیان در آموزشهای کارآفرینی به نگرش و رفتارهای ادراکشده فراگیران توجه بیشتری داشته و این آموزشها مرتبط با منبع کنترل درونی و رفتارهای برنامهریزی (نگرش و رفتارهای ادراکشده) فراگیران باشد.
Digital entrepreneurship is an emerging approach of innovation, so it is necessary to conduct more studies on this issue. For this purpose, the current research was conducted with the aim of determining the relationship between the source of control and the intention of digital entrepreneurship with the moderating role of entrepreneurship education based on the theory of planned behavior. The statistical population of the current study consisted of all students of management, information technology and computer fields of Shahid Bahonar University of Kerman, of which 380 people were selected by stratified random sampling. The data collection tool in this research was questionnaires and the validity and reliability of these questionnaires were examined using confirmatory factor analysis. The data was analyzed using the partial least squares method and with the help of SmartPLS software. The findings of the research showed that the source of internal control has a positive and significant relationship with the attitudes and behavioral control of digital entrepreneurship but it does not have a significant relationship with relational mental norms. In addition, entrepreneurship education plays a positive moderating role in the relationships between source of control, planning and digital entrepreneurship intention. At the end of this research, it was suggested that the trainers should pay more attention to the attitude and perceived behaviors of the learners in entrepreneurship training and that these trainings should be related to the source of internal control and planning behaviors (attitude and perceived behaviors) of the learners.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا دائو١ (٢٠٢١) نشان داد که در نظريه رفتار برنامه ريزي شده ، بجز هنجارهاي ذهني بقيه عوامـل بر قصد کارآفريني تأثير مثبت و معناداري دارند.
بنـابراين بـر اساس مطالب بيان شده و چالش هاي مطرح شده ، اين پژوهش به دنبال پاسخ گويي به ايـن سـؤال اسـت کـه چـه رابطه اي بين منبع کنترل و قصد کارآفريني ديجيتال با نقش تعديل گري آموزش کارآفريني بر اساس نظريه رفتـار برنامه ريزي شده در دانشجويان وجود دارد؟ ضرورت و اهميت پژوهش حاضـر در ايـن اسـت کـه قصـد کـارآفريني شاخصـي غيرقابـل انکـار بـراي اقـدام کارآفريني است ، همچنين درک مقاصد کارآفريني به مديران کارآفرين و تصميم گيرندگان اين امکـان را مـيدهـد تا ديدگاه شفافي از نحوه ايجاد يک قصد، ميزان ارزش ها و بينش هـا داشـته باشـند و انگيـزه هـاي پديدآورنـدگان کسب وکار جديد ميتواند بر قصد آن ها براي شـروع واقعـي يـک سـرمايه گـذاري جديـد تـأثير بگـذارد (وانـگ و همکاران ، ٢٠١١).
نتايج اين پژوهش نشان داد نظريه رفتار برنامه ريـزي شـده بـراي کمـک بـه توسعه زمينه کارآفريني و به طور کلي حمايت از قصد کارآفريني ديجيتال مؤثر است .
The Impact of Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Social Identity on Entrepreneurial Intention of University Students; The Mediating Role of Entrepreneurial Self-Efficacy.
x بررسي رابطۀ بين منبع کنترل و قصد کارآفريني ديجيتال با نقش تعديل گري آموزش کارآفريني بر اساس نظريه رفتار برنامه ريزيشده ١٩ Liñán, F.
The impact of entrepreneurship education and students' entrepreneurial mindset: the mediating role of attitude and self-efficacy, Heliyon, 6 (9), 901-922.