چکیده:
هدف: هدف این فراتحلیل، تعیین میزان اثربخشی برنامههای آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی بود. روش: این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر برنامههای آموزش پیش از ازدواج را مشخص مینماید. در مجموع 8 پژوهش قابل قبول از لحاظ روششناختی انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. منابع جستجوی دادهها، پایگاه اطلاعات علمی، پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعات نشریات ایران و پرتال جامع علوم انسانی بود. تجزیه و تحلیل دادهها و محاسبه اندازه اثر با استفاده از نرم افزار CMA3 و شاخص gهدجز انجام شد. یافتهها: یافتههای حاصل از این فراتحلیل نشان داد که میزان تاثیر برنامههای آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی (55/1) است (001/ 0>P) که مطابق جدول کوهن اندازهی اثر بزرگ ارزیابی میشود. نتیجهگیری: به نظر میرسد که برنامههای آموزش پیش از ازدواج میتواند به عنوان روشی مناسب برای تغییر انتظارات زناشویی در مراکز درمانی و آموزشی استفاده شود.
Aim: The purpose of this meta-analysis study was to determine the effectiveness of premarital education programs on marital expectations. Methods: This study uses meta-analysis technique and integrates the results of different researches to determine the effect size of premarital education programs. A total of 8 methodologically acceptable studies were selected and meta-analysis was performed on them. Data search sources were Scientific Database, Iranian Journal Database and Comprehensive Humanities Portal. Data analysis and effect size calculation were performed using CMA3 software and hedge g index. Findings: The findings of this meta-analysis showed that the effect of premarital education programs on marital expectations is (1. 55) (P <0. 001) which is evaluated as a large effect according to Cohen's table. Conclusion: It seems that premarital education programs can be used as a suitable way to reduce marital expectations in medical and educational centers.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: یافتههای حاصل از این فراتحلیل نشان داد که میزان تأثیر برنامههای آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی (55/1) است (001/0>P) که مطابق جدول کوهن اندازهی اثر بزرگ ارزیابی میشود.
افراد در انتخاب همسر انتظاراتی بر اساس استانداردها، فرضیههای ذهنی و چارچوبهای از پیش تعیین شده از رفتارها و نقشهای زوجین دارند که ممکن است مبتنی بر واقعیت باشد یا نباشد (قاسمی ارگنه، اعتمادی و فاتحیزاده، 14 > کیفیت روابط زناشویی و ازدواج موفق را میتوان از طریق عوامل قبل از ازدواج پیشبینی کرد، در واقع هرچه زوجین یکدیگر را بیشتر بپذیرند، کیفیت زناشویی بالاتری دارند، بنابراین فراهم کردن بینش و آگاهی قبل از ازدواج برای پیشگیری از مشکلات زوجین ضرورت استفاده از برنامههای آموزش پیش از ازدواج را روشن میکند(رضوی، جزایری، احمدی و همکاران، 1396).
در حال حاضر آموزش قبل از ازدواج در امریکا مورد توجه سیاستهای عمومی قرار گرفته است و درتعداد زیاد Duncan & Goddard Schofield Williamson ایالتها چنین آموزشهایی توصیه شده و برای به وجود آوردن انگیزه و مشوق برای شرکتکنندههای این نوع آموزش قوانین و مقرراتی را تأیید شده است (آرچو و کمپ داش 1 ، 201 > ابراهیمی، گودرزی و عیسینژاد (1398) در پژوهش خود نشان دادند که مشاوره پیش از ازدواج با برنامه مراقبت زوجین توانسته انتظارات زناشویی و باورهای ارتباطی افراد در شرف ازدواج را بهبود بخشد.
با توجه به تحقیقات انجام شده در ایران میزان تأثیر برنامههای آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی مورد بررسی قرار گرفت.