چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفی رشد هویت شغلی مشاوران تازهکار خانواده در بافت روابط اجتماعی و بینفردی انجام شد. روش: به لحاظ روششناختی، این پژوهش با رویکرد کیفی و روش دادهبنیاد به انجام رسید. جمعیت مورد مطالعه شامل 12 نفر از نومشاوران خانواده شهر تهران در 6 ماهه اول سال 1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و دارا بودن ملاکهای ورود، انتخاب و در پژوهش مشارکت کردند. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. دادههای حاصل از مصاحبهها، با بهرهگیری از روش تحلیل مقایسه مداوم استراوس و کوربین (2014) در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که سیر رشد هویت شغلی نومشاوران خانواده دارای مضامین اصلی اهمیت شغل، تعهد و مرکزیت شغلی، دلبستگی شغلی، ابعاد محض و کاربردی هویت مشاورهای، و جهتگیری حرفهای در شغل است. این سیر نشان میدهد که برای یک مشاور خانواده در ابتدای سیر رشدی، مشاوره اهمیتی دوچندان یافته و در ادامه به هسته مرکزی هویت وی تبدیل میشود؛ در نهایت نیز یک مشاور سعی میکند تا مرحله حرفهای شدن پیش برود. نتیجهگیری: هویت مشاوران، عمدتا دارای ماهیتی بینفردی است. تلاش برای رفاه اجتماعی و مسئولیت در قبال اجتماع نقطه ثقل هویت شغلی نومشاوران خانواده است.
Aim: The present study was conducted with the aim of qualitatively
investigating the growth of career identity of novice family counselors in the
context of social and interpersonal relationships. Methods: In terms of
methodology, this research was carried out with a qualitative approach and
grounded theory method (data base). The study population included 12 family
counselors in Tehran with inclusion criteria in the first 6 months of 1401 (Persian
calendar) , who were selected and participated in the research using the purposeful
sampling method. A semi-structured interview was used to collect data. The data
obtained from the interviews were analyzed using the method of constant
comparative analysis of Strauss and Corbin (2014) in three stages of open, central
and selective coding. Findings: The results showed that the career identity growth
of new family counselors has the main themes of importance of job, commitment
and job centrality, job attachment, pure and practical aspects of consulting
identity, and professional orientation in the job. This course shows that for a
family counselor at the beginning of his development, counseling becomes twice
important and later becomes the central core of his identity. Finally, a consultant
tries to advance to the stage of becoming a professional. Conclusion: The identity
of counselors is mainly interpersonal in nature. Striving for social well-being and
responsibility towards the community is the center of gravity of the occupational
identity of family counselors.
خلاصه ماشینی:
به طور مشابه، اوزی 6 Kline"/>Kline"/> (۲۰۰۳) در پژوهش خود نشان دادند که هویت شغلی با اکتسا 7 self"/> self"/> همراه است که ت Transformational tasks systemic identity external validation to self - validation Mellin, Hunt, & Nichols, Rønnestad & Skovholt Auxier , Hughes , and Kline the therapeutic self مولفههای حرفهای (نقشها، تصمیمات، اخلاق حرفهای) و شخصی (ارزشها، اخلاقیات، ادراکات) است.
نومشاوران میتوانند از یافتههای این مطالعه برای شناسایی نیازهای حرفهای خود در فرآیند رشد هویت استفاده کنند و برای درک و آمادهسازی خود با چالشهای بالقوه آینده حرفهایشان آماده ش frames of reference self as professional Dong, Campbell & Vance روش پژوهش پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینهای (داده بنیاد) به انجام رسید.
ایده هویت شغلی مشاوران تازهکار خانواده در این پژوهش به عنوان یک پیوستار (از اهیمت یافتن شغل تا تلاش برای حرفهای شدن) مفهومسازی شده است.