چکیده:
زمینه و هدف: امروزه در همه سازمانها ارزیابی عملکرد از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و نقش مهمی در بهبود عملکرد دارد. هدف از این پژوهش، طراحی نظام ارزیابی عملکرد تربیت بدنی ناجا با رویکرد سیستمی بود. روش شناسی:. روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است که از دو رویکرد کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری شامل، خبرگان علمی و اجرایی ناجا در زمینه مدیریت ورزشی که دربخش کیفی 14 نفر به روش هدفمند و در بخش کمی جمعا 45 نفر به روش تمام شمار بودند. در بخش کیفی، اجرای مصاحبههای کیفی با نخبگان آگاه تا حد رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی نیز از روشهای دیماتل و وزن دهی و امتیازدهی شاخصها استفاده شد. برای تعیین روایی ازروایی محتوا روش لاوشه و تعیین CVR و برای تعیین پایایی پرسشنامه ازروش آزمون مجدد استفاده شد که مورد تایید قرار گرفت. یافتهها: امتیاز مولفههای ارزیابی عملکرد مدیریت و رهبری و ارتباطات (90 امتیاز)، تامین مالی (85 امتیاز)، منابع انسانی (80 امتیاز) و اماکن و تجهیزات ورزشی (90 امتیاز) ترویج و رسانه (70 امتیاز)، مسابقات (115 امتیاز)، توسعه مربیان و داوران (100 امتیاز)، توسعه علمی و پژوهشی (55 امتیاز)، مشارکت ورزشی (85 امتیاز)، توسعه ورزش عمومی (110 امتیاز) و توسعه ورزش تخصصی (120 امتیاز) به دست آمد. نتایج: نتایج نشان داد از بین شاخصهای تدوین شده دفاع شخصی، آمادگی جسمانی، ورزش صبحگاهی از اهمیت بالاتری برخوردار بودند.
Background and Aim: Today, in all organizations, performance appraisal is of great importance and plays an important role in improving performance. The purpose of this study was to design a system for evaluating the performance of NAJA physical education with a systemic approach.Methodology:. The research method is a mixed exploratory type that uses both qualitative and quantitative approaches. The statistical population included the scientific and executive experts of NAJA in the field of sports management, which in the qualitative part were 14 people in a purposeful way and in the quantitative part a total of 45 people in the numerical method. In the qualitative part, conducting qualitative interviews with knowledgeable elites to the extent of reaching theoretical saturation, and in the quantitative part, Dimatel methods and weighting and scoring of indicators were used. To determine the validity of the content, the Lavache method and CVR were used, and to determine the reliability of the questionnaire, the retest method was used, which was approved.Findings: Rating of components of management and leadership performance and communication (90 points), financing (85 points), human resources (80 points) and sports facilities and equipment (90 points), promotion and media (70 points), competitions ( 115 points), the development of coaches and referees (100 points), scientific and research development (55 points), sports participation (85 points), development of general sports (110 points) and development of specialized sports (120 points).Results: among the developed indicators of self-defense, physical fitness and morning exercise were of higher importance.