چکیده:
هدف: تجاری سازی دانش فعالیتی اجتناب ناپذیر در راستای جبران هزینههای تحقیق و توسعه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی است. با اینحال مدلهای تجاری سازی دانش و استخراج شاخهای مربوط به آن در دانشگاههای کشور به صورت بومی و سازگار با نظام آموزش دانشگاهها طراحی نگردیده است؛ لذا در پژوهش حاضر سعی شده است مدل سیستمی و راهبردی تجاری سازی دانش در مراکز آموزش عالی کشور طراحی شود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش، جزء تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. دادههای این پژوهش شامل مستندات دریافت شده از جستجو کلیدواژه در پایگاههای معتبر علمی و انجام مصاحبه میباشد. در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش تحلیل مضمون و پیادهسازی آن در نرمافزار 2020MAXQDA و انجام کدگذاری باز و محوری مولفهها شناسایی و تلخیص گردید و سپس با استفاده از کدگذاری گزینشی چارچوب نهایی شکل گرفت. در ادامه برای بررسی اعتبار مدل تعداد 24 پرسشنامه بصورت تصادفی ساده در میان نمونه آماری توزیع و با نرم افزار SmartPLS تحلیل گردید. بحث و نتیجهگیری: مدل سیستمی ارائه شده در این تحقیق میتواند عمده انتظارات در برنامه ریزی را برآورده نماید چرا که فرایند تبدیل ایده به فناوری و انتقال دانش را به خوبی مورد بررسی قرار داده و از محیط و سازمان بهره گرفته تا برون داد و منافع مناسبی ایجاد نماید. با توجه به نتایج ارائه شده، به تصمیم گیرندگان در مراکز آموزش عالی پیشنهاد میشود، ایدههای خام اولیه را به سرعت اجرایی نکنند و یک فرایند مشخص برای ارائه و ارزیابی ایدههای موجود مشخص نمایند. برای این منظور متخصصانی که تجربه اجرایی کردن ایدههای خام و اولیه را داشتهاند میتوانند راهگشا باشند.
AbstractObjective: Looking at the situation of the country in recent years in terms of knowledge production, it can be seen that although knowledge is the basis of development and wealth, and despite the many capabilities in science production, most of them are not successful in commercialization. In the present study, a systematic and strategic model of knowledge commercialization in higher education centers is designed.Research Methodology: This research is an applied research inn terms of purpose and descriptive-survey research in terms of method, and the main purpose is to design a systematic and strategic model of knowledge commercialization in higher education centers. The data of this research include the documents received from the keyword search in the Scopus profile and conducting the interview. In this research, first, using the content analysis method and its implementation in 2020MAXQDA software and performing open and axial coding, the components were identified and summarized, and then the final framework was formed using selective coding. Then, to check the validity of the model, 24 questionnaires were randomly distributed among the statistical sample and analyzed with SmartPLS software.Findings: The findings show that the output of content analysis of 26 components in 5 dimensions (process of commercialization of knowledge, benefits, Discussion and Conclusion: The systematic model presented in this research can meet the major expectations in planning because the process of turning ideas into technology and knowledge transfer is well studied and the environment and the organization are used to create output and appropriate benefits.