چکیده:
بررسی تاثیر رشد شرکت بر اعتبار تجاری با توجه به نقش تعدیلی کمبود نقدینگی هدف این مطالعه بوده است. برای اندازهگیری رشد شرکت از رشد در داراییهای ثابت و برای اندازهگیری اعتبار تجاری از تراز خالص اعتبار تجاری و در نهایت برای اندازهگیری کمبود نقدینگی از یک متغیر مجازی بر اساس نسبت وجه نقد به دارایی جاری استفاده شده است. در نهایت با استفاده از اطلاعات 153 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی یک دوره 9 ساله از سال 1392 تا 1400 و مجموعا 1377 مشاهده (سال-شرکت) به آزمون فرضیهها پرداخته شده است. همچنین برای آزمون فرضیهها از تکنیکهای اقتصادسنجی گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) و نرمافزار ایویوز استفاده شده است. یافتههای این مطالعه نشان داد رشد شرکت تاثیر مثبت و معناداری بر اعتبار تجاری دارد ولی کمبود نقدینگی منجر به تضعیف رابطه مثبت بین رشد شرکت و اعتبار تجاری میشود. بر اساس یافتههای مطالعه میتوان دریافت که با افزایش رشد شرکت، عرضه اعتبار تجاری افزایش یافته و به این ترتیب تراز خالص اعتبار تجاری مثبت میشود. با این حال در شرایط کمبود نقدینگی، شرکتهای در حال رشد عرضه اعتبار تجاری را کاهش و تقاضا برای دریافت اعتبار تجاری را افزایش میدهند و به این ترتیب با افزایش حسابهای پرداختنی، تراز اعتبار تجاری منفی میشود.
The purpose of this study is investigating the effect of the corporate growth on trade credit according to the moderating role of shortage of liquidity. It has been used to measure the corporate growth, the growth in fixed assets, and to measure the trade credit, the net balance of the trade credit, and finally, to measure the lack of liquidity, a dummy variable based on the ratio of cash to current assets. Finally, the hypotheses have been tested using the information of 153 firms admitted to the Tehran Stock Exchange during a 9-year period from 2013 to 2021 and a total of 1377 observations (year-company). Also, have been used to test the hypotheses, the econometric techniques of generalized moments (GMM) and Eviews software. The findings of this study showed that corporate growth has a positive and significant effect on trade credit, but lack of liquidity leads to the weakening of the positive relationship between corporate growth and trade credit. Based on the findings of the study, it can be seen that as the corporate growth increases, the supply of trade credit increases and thus the net balance of trade credit becomes positive. However, in the condition of lack of liquidity, growing firms reduce the supply of trade credit and increase the demand for receiving trade credit, and in this way, with the increase of accounts payable, the balance of trade credit becomes negative.