چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ساخت روبریکی برای ارزشیابی عدالت در سنجش کلاسی بود. بدینمنظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی دو مطالعه به انجام رسید که در مطالعه اول با استفاده از نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی 39 مصاحبه فردی با مطلعان کلیدی شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران، یک مصاحبه گروهی و یک مصاحبه گروه کانونی انجام شد و در مطالعه دوم، از میان دانشجویان دانشگاه تهران تعداد 511 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای سهمرحلهای انتخاب شدند. تحلیل دادههای کیفی به شناسایی مدلی مفهومی شامل چهار مضمون اصلی «عدالت رویه ای»، «عدالت تعاملی»، «ماهیت سنجش» و «عدالت در آزمون کتبی» مبنای تدوین ملاک ها و ساخت روبریک انجامید. در مطالعه دوم، ویژگیهای روانسنجی روبریک با استفاده از روایی محتوایی، تحلیل گویه ها، روایی سازه و تعیین پایایی بررسی شد. روایی محتوایی هر یک از ملاک ها بالاتر از مقدار معیار 0/78 و روایی مقیاس کلی 94/0به دستآمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان دهنده استخراج سه عامل عدالت رویه ای، ماهیت سنجش و عدالت تعاملی بود که در مجموع 57/08 کل واریانس متغیرها را تبیین می کردند. نتایج تحلیل عاملی به همراه بررسی ضرایب تمیز و دشواری گویهها منجر به حذف سه ملاک ضعیف شد و روبریک با 17 ملاک نهایی گردید. آلفای کرونباح محاسبهشده برای عدالت رویهای، ماهیت سنجش و عدالت تعاملی بهترتیب 0/87، 0/84و 0/79به دست آمد. همچنین ضریب بازآزمایی برای آن ها در حد مطلوب و به ترتیب 0/65، 0/63و 0/54محاسبه شد.
IntroductionFairness is an important quality of classroom assessment as a continuous process that affects learners' beliefs, mentality, motivation, satisfaction, and performance. The main purpose of this study was to construct a rubric for evaluating fairness in classroom assessment.MethodFor this purpose, based on an exploratory sequential mixed methods design, two studies were conducted. In the first study, using purposive sampling of the criterion type, 39 individual interviews with key informants including faculty members and graduate students of the University of Tehran, a group interview and a Focus group interview was conducted and in the second study, 511 students from the University of Tehran were selected through three-stage cluster sampling. Qualitative data analysis led to the identification of a conceptual model including the four main themes of "procedural fairness", "interactional fairness", "nature of assessment" and "fairness in the paper-pencil test" as the basis for the development of criteria and making Rubric. In the second study, the psychometric properties of Rubric were investigated using content validity, item analysis, construct validity and reliability determination.ResultsThe content validity of each criterion was higher than the standard value of 0.78 and the validity of the overall scale was 0.94. The results of exploratory factor analysis showed the extraction of three factors of procedural fairness, the nature of measurement and interactional fairness, which explained 57.08% of the total variance of variables. The results of factor analysis along with the study of discrimination and difficulty coefficients of items led to the elimination of three weak criteria and the final rubric was compiled with 17 criteria. The calculated Cronbach's alpha for procedural fairness, the nature of assessment and interactional fairness were 0.87, 0.84 and 0.79, respectively. Also, the retest coefficient for them was calculated at the desired level and 0.65, 0.63 and 0.54, respectively.DiscussionAccording to the desirable psychometric properties of the rubric, this rubric can help to increase the literacy of professors, increase the quality of teaching and assessment and strengthen the civic and educational behaviors of students by identifying the strengths and weaknesses of professors in the field of fairness.
خلاصه ماشینی:
Criteria and indicators of fair classroom assessment ملاک Criteria نشانگرها Indicators فرصت سنجش مجدد، ارائه ديدگاه دانشجويان ، اصالت دهي به بررسي مجدد و تقلب بازخورد به موقع بودن ، وضوح و آينده نگر بودن دسترسي حضوري به استاد، دسترسي در فضاي مجازي (رايانامه )، دسترسي دسترسي تلفني به استاد پژوهش هاي تخصيص پژوهش براي يادگيري، راهنمايي استاد و فرصت انجام پژوهش يافته به دانشجويان يکسان بودن بارکاري، تکاليف گسترده براي ارتقا يادگيري، تناسب با وزن درس بارکاري و تناسب با نمره تعيين شده نوع سنجش با محتواي سنجش ، محتواي سنجش با محتواي آموزش داده شده ، تطابق سطح سنجش با کيفيت تدريس ، سطح سنجش با دوره تحصيلي و منبع سنجش با موضوع سنجش توجيه ارائۀ شواهد قانع کننده ، ارائۀ استدلال هاي قانع کننده سنجش متأثر از شهرت کلاس ، نمره دهي بر اساس عملکرد ديگران ، وزن مقياس نمره دهي متناسب با تکليف و نمره کار گروهي حرفه ايگري در مديريت زمان ، سنجش آغازين ، طرح درس و بررسي تکاليف تدريس تسلط و آمادگي تدريس ، ارائه توسط دانشجو، آموزش براي سنجش عملي، به - کيفيت تدريس روز بودن استاد، تناسب کيفيت و حجم مطالب ارائه شده با زمان سنجش فرايند سنجش مستمر، در نظر گرفتن فعاليت هاي طول ترم و توجه به تلاش دانشجو قابليت اطمينان روايي محتوا، روايي منابع و اعتبار سنجش اصيل دانش کاربردي، سنجش کاربرد محتوا خطاي هاله اي ( ناشي از قوميت ، جنسيت ، مذهب ، گرايش هاي سياسي و نظاير عوامل غيرمرتبط آن )، دانشجو قرباني روابط اساتيد، روابط استاد- دانشجو و رفتار مناسب با ميل استاد عدالت اطلاعاتي تعيين انتظارات و اهداف دوره و عمل بر اساس ضوابط توافق شده رفتار محترمانه اعتراض به نمره ، پذيرش اشتباه و نمره ابزار تهديد دانشجو سرفصل هاي آزمون مشخص بودن ، به موقع بودن و به روز بودن سؤال هاي آزمون دشواري، ايهام و سطح شناختي زمان آزمون تناسب حجم زمان آزمون با سئوال ها، مناسبت زمان انجام سنجش ، تصادف در تخصيص زمان سنجش به افراد هدف سنجش سنجش براي نمره دهي يا کمک به فرايند آموزش 1 ١- ملاکهاي اول تا هشتم در قالب مضمون «رويه اي- سنجشي» در شکل ١، يکپارچه شده اند.