چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره انجام پذیرفت. پژوهش حاضر، مطالعهای کیفی است که به شیوه گراندد تئوری در سال 1401انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از روش مصاحبه عمیق به عنوان اصلیترین ابزار جمع آوری دادهها صورت گرفت. جامعة مورد مطالعه شامل متخصصین، نخبگان، اساتید دانشگاه و کارشناسان در زمینه ارتباطات اجتماعی میباشد که با استفاده از نظرات آنها شرایط علی، مداخله گر، زمینهای، راهبرد و پیامد ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره استخراج شد. برای انتخاب افراد نمونه، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. تعداد نمونه مورد استفاده جهت انجام مصاحبههای عمیق 15 نفر از خبرگان بود. سه معیار مورد نظر برای انتخاب شرکت کنندگان در پژوهش شامل سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و زمینه فعالیت تخصصی افراد بود. در مطالعه حاضر، جمع آوری دادهها تا مرحله اشباع نظری کدهای اصلی و به بیان واضحتر، تا جایی که امکان دست یابی به دادههای جدید دیگر فراهم نبود، ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از روش گراندد تئوری و با نرم افزار مکس کیودا (2022) صورت گرفت که در نهایت منجر به تدوین مدل ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره شد. یافته های تحقیق شامل 164 کد اولیه با 281 مرتبه تکرار در قالب 27 مقوله فرعی می باشد که گویای مدلی است که ضرورت، شاخص ها، بسترها و زیرساخت ها، موانع و عوامل مزاحم، راهبردها و پیامدهای ارتباطات در روابط بین فردی در زندگی روزمره را نشان میدهد.
This study was conducted to study the importance of communication in interpersonal relationships in everyday life. The present study was carried out to develope a model of communication in interpersonal relationships. This is a qualitative study conducted by theoretical method in 1401. Data collection was carried out by in-depth interview method as the main data collection tool. The interviewees include professionals, elites, university professors and experts in the field of social communication. Their opinions, causes, interventions, condition contexts, strategies and consequences of communication of interpersonal relationships in everyday life were investigated. Purposeful sampling was used to select people in the sample. The number of samples used for in-depth interviews was 15 experts. Three criteria for selecting research participants include the person's education level, field of study and area of professional activity. In the present study, data collection continued until the theoretical saturation stage of the main codes, and more specifically, until no more new data could be obtained. Data analysis was performed using Grounded Theory method and Max Kyuda software (2022), which eventually led to the development of a model of communications of interpersonal relationships in everyday life. The results include 164 key codes with 281 repetitions in 27 subcategories. The finding showed the inducative pattern for relationships based on needs, indicators, platforms and infrastructure, barriers and constrains, strategies and consequences of communication in interpersonal relationships in everyday life.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق شامل ١٦٤ کد اوليه با ٢٨١ مرتبه تکرار در قالب ٢٧ مقوله فرعي مي باشد که گوياي مدلي است که ضرورت ، شاخص ها، بسترها و زيرساخت ها، موانع و عوامل مزاحم ، راهبردها و پيامدهاي ارتباطات در روابط بين فردي در زندگي روزمره را نشان ميدهد.
تعامل چهره به چهره شامل ارتباط کلامي و غيرکلامي است که در آن دو يا چند نفر از کلمات ، حرکات يا زبان بدن براي انتقال پيام خود استفاده ميکنند.
ارتباط بين فردي، با اين حال ، مي تواند از طريق ارتباطات رايانه اي با استفاده از ابزارهاي ديجيتال يا شبکه هاي اجتماعي نيز رخ دهد.
ارتباط چهره به چهره در مقابل ارتباط ديجيتال يا رايانه اي ارتباط چهره به چهره بهترين راه براي انتقال احساسات و نگرش است و بازخورد همزمان بين دو يا چند نفر را نشان ميدهد و نشانه هاي اجتماعي کلامي و غيرکلامي را براي افزايش درک مي رساند.
CMC اغلب به عنوان يک روش کمتر شخصي براي برقراري ارتباط تلقي مي شود، زيرا فاقد نشانه هاي غيرکلامي است و فرستندگان اغلب براي تفسير "حالت پيام " تلاش مي کنند، که مي تواند باعث سوء تفاهم شود ( Lowenthal ١٤٢ :٢٠١٧ Snelson &).
نتايج اين تحقيق نشان ميدهد برقراري ارتباط بين فردي مؤثر براي مذاکره در مورد چالش هاي زندگي روزمره ، چه در زندگي شخصي و چه در زندگي شغلي، ضروري است .
در اين پژوهش مهارتهاي بين فردي - که به عنوان مهارتهاي مردم نيز شناخته ميشود - مهارت هاي نرمي است که شما براي برقراري ارتباط با ديگران و درک آن ها استفاده ميکنيد.