چکیده:
امروزه، محیط زیستگرایی در میان مصرفکنندگان افزایش یافته است. به همین دلیل، شرکتها برای پاسخ به این گرایش میتوانند از مفهومی به نام خلاقیت سبز کمک بگیرند. همچنین، ازآنجاکه توسعة صنعت گردشگری در یک منطقه میتواند در کنار مزایا، معایبی مثل آلودگیهای زیستمحیطی یا لطمه به فرهنگ و میراث محلی را در پی داشته باشد، بنابراین شرکتهای گردشگری نیز باید به مفهوم خلاقیت سبز توجه بیشتری نشان دهند. هدف از این پژوهش، پاسخ به این سؤال اصلی است که خلاقیت سبز چه نقشی در توسعة صنعت گردشگری در استان اردبیل ایفا میکند؟ نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی-همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش، کارکنان کسبوکارهای خدماتی وابسته به گردشگری استان اردبیل بود. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده و برای انتخاب حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد که بر پایة آن، حجم نمونه برابر با 346 به دست آمد. جمعآوری دادههای مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامة استاندارد خلاقیت سبز و عوامل مؤثر در توسعة گردشگری منطقه انجام گرفت. روایی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی به وسیلة آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از دو نرمافزار آماری SPSS 26 و Smart PLS 3 صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از آنجاکه متغیر خلاقیت سبز واریانس صنعت گردشگری را تبیین میکند، خلاقیت سبز بر توسعة صنعت گردشگری تأثیر مثبت و معنیدار دارد. همچنین بر اساس یافتهها، در بین ابعاد خلاقیت سبز، انگیزة خلاقانة سبز نیز بر توسعة صنعت گردشگری مؤثر است. یافتههای این پژوهش، میتواند در حرکت سازمانها و شرکتهای فعال در صنعت گردشگری به سمت توجه بیشتر به خلاقیت سبز مؤثر واقع شود.
Nowadays, environmentalism has increased among consumers. For this reason, firms can use a concept called green creativity to respond to this trend. Also, since the development of the tourism industry in a region can lead to disadvantages such as environmental pollution or damage to local culture and heritage in addition to advantages, tourism firms should pay more attention to the concept of green creativity. The purpose of this research is to answer the main question: what role does green creativity play in the development of the tourism industry in Ardabil province? The type of research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of the nature of the method. The sample of the research was the employees of service businesses related to tourism in Ardabil province. For sampling, a simple random sampling method was used, and to select the sample size, Cochran’s formula was used, based on which the sample size was equal to 346. Collecting the required data was done using two standard questionnaires on green creativity and effective factors in the development of tourism in the region. Validity was checked and confirmed using confirmatory factor analysis and reliability by Cronbach’s alpha. Data analysis was done using the SEM method and SPSS 26 and Smart PLS 3 statistical software. The findings of the research showed that since the variable of green creativity explains the variance of the tourism industry, green creativity has a positive and significant effect on the development of the industry. Also, based on the findings, among the dimensions of green creativity, green creative motivation is effective for the development of the tourism industry. The findings of this research can be effective in encouraging organizations and firms active in the tourism industry to pay more attention to green creativity.