چکیده:
اسطوره از برجستهترین مفاهیمی است که سبب بازآفرینی و نوآوری در آثار ادبی میگردد. رمان به عنوان یکی از کارآمدترین انواع ادبی معاصر نیز با اسطوره پیوند دارد. فضای برخی از رمانهای ایرانی معاصر توان بالقوهای در نمایاندن اسطورهها و مفاهیم جادویی و ماورائی دارد و همین موضوع، عامل غنا و شباهت آنها به رمانهای رئالیسم جادویی آمریکای جنوبی شده که باور به وجود فضایی جادویی و اسطورهای در کشورهای این منطقه، در آثار نویسندگانش جلوهگر شدهاست. با توجه به تأثیرپذیری رمانهای این دو منطقه از کنشها و مفاهیم اسطورهای، پژوهش حاضر به واکاوی اسطورهای رمانهای خانۀ ادریسیها از غزاله علیزاده و خانۀ اشباح از ایزابل آلنده به شیوۀ تحلیلی ـ مقایسهای میپردازد و روشن میسازد که توجه این دو نویسنده به بازآفرینی اسطورههای آفرینش و زمان و مکان اسطورهای، همسان بوده با این تفاوت که جنبههای جادویی، شخصیتهای ماورائی و اسطورهای در رمان آلنده آشکارتر و ویژگیهای قهرمانگرایانه و توجه به کهنالگوی زن ـ زمین در خانۀ ادریسیها نمود بیشتری یافتهاست.
Myth is one of the most prominent concepts which leads to innovation and recreation in literary works. As one of the most efficient types of contemporary literature, novel is also associated with myth. The atmosphere of some of the contemporary Iranian novels has the potential to indicate magical and transcendental myths and concepts which have made them rich and similar to the magical realism novels in South America, where the belief in the existence of mythical and magical atmosphere is reflected in the works of its authors. Considering the influence of mythical concepts and actions on the novels of these two regions, the present study deals with the mythological analysis of the novelsThe House of Edrisis by Ghazaleh Alizadeh and The House of Ghosts by Isabel Allende with acomparative-analytical method and clarifies that the two authors' attention toward recreating the mythical place and time and the myths of creation is similar, except that magical aspects, transcendental, and mythologicalcharacters are more evident in Allende's novel while the attention to the woman-earth archetype and heroism are more prominent in The House of the Edrisis.