چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع و مشکلات بهرهگیری از فناوریهای نوین در توسعۀ ورزشهای تفریحی است. دادهها با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شده و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضامین (براون و کلارک، 2006) استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که چالشهای بهرهگیری از فناوریهای نوین در توسعۀ ورزشهای تفریحی به پنج گروه تقسیم میشود: 1. عدم استقلال نهادهای تصمیمگیر، 2. چندپاره بودن تصمیمگیریها، 3. تساهل نسبت در کاربرد فناوری، 4. دیدگاه سنتی و فهم ابتدایی از عصر جدید ورزش تفریحی در بین مسئولان و 5. زمینۀ ناپذیرا. بر اساس نتایج تحقیق، سه مضمون عدم استقلال نهادهای تصمیمگیر، چندپاره بودن تصمیمگیریها و دیدگاه سنتی و فهم ابتدایی از عصر جدید ورزش تفریحی در بین مسئولان از جمله چالشهای بسیار مهماند که باعث تساهل در کاربرد فناوری در ورزش و بهخصوص ورزشهای تفریحی میشوند. زمینۀ غیرپذیرا نیز شامل مضمونهایی میشود که هرکدامشان بهصورت جداگانه باعث ایجاد چالش در توسعۀ ورزشهای تفریحی از طریق فناوریهای نوین میشوند.
Objective: The purpose of the present study is to identify Barriers and Problems of using new technologies for development of recreational sports. Methodology: The data were collected through semi-structured interviews using a qualitative method. For data analysis, thematic analysis method (Brown and Clark, 2006) was used. Results: The study results showed that challenges of using new technologies for development of recreational sports are divided into five groups: 1) lack of independence of decision-making institutions, 2) fragmentation of decisions, 3) technology use ease, 4) traditional view and basic understanding of the new era of recreational sports among officials and 5) unacceptable context. Conclusion: According to the study results, the three themes of lack of independence of decision-making institutions, fragmentation of decision-making and traditional view and basic understanding of the new era of recreational sports among officials are among the most important challenges that lead to technology use ease in sports and especially recreational sports. On the other hand, unacceptable context includes themes, each of which individually poses a challenge for development of recreational sports through new technologies.